شماره های تماس
تماس با ایلیا حساب

حسابرسی مالیاتی توسط حسابداران رسمی

حسابرسی مالیاتی توسط حسابداران رسمی | ایلیا حساب - حسابرسی مالیاتی - حسابداران رسمی

ایلیا حساب / بلاگ ایلیا حساب / حسابرسی مالیاتی توسط حسابداران رسمی
حسابرسی مالیاتی توسط حسابداران رسمی
16 تير، 1401
بازدید 14109 مرتبه

امتیاز : 4.2
تعداد رای : 199

حسابرسی مالیاتی توسط حسابداران رسمی
عنوانین

ماده 272 ق.م.م سازمان حسابرسی ایران و حسابداران رسمی و موسسات حسابرسی عضو جامعه حسابداران رسمی که انجام دادن وظایف حسابرسی و بازرسی قانونی بر عهده ی شان هست در صورت درخواست اشخاص مذکور مکلفند گزارش حسابرسی مالیاتی طبق نمونه ای که از طرف سازمان امور مالیاتی کشور تهیه می شود تنظیم کنند و جهت تسلیم به اداره امور مالیاتی مربوط در اختیار مودی قرار دهند. الف : اظهارنامه نسبت به کفایت اسناد و مدارک حسابداری برای امر حسابرسی طبق مفاد این قانون و مقررات مربوط با رعایت اصول و ضوابط و استانداردهای حسابداری .

  1. تعیین درآمد مشمول مالیات بر اساس مفاد این قانون و مقررات مربوط
  2. اظهارنظر نسبت به مالیات های تکلیفی که مودی به موجب قانون مکلف به کسر و پرداخت آن به سازمان امور مالیاتی بوده است .
  3. سایر مواردی که در نمونه گزارش حسابرسی مالیاتی مورد نظر سازمان امور مالیاتی کشور تعیین خواهد شد.

تبصره 1 اداره امور مالیاتی گزارش حسابرسی مالیاتی را بدون رسیدگی قبول و مطابق مقررات برگ تشخیص مالیات صادر می کند و قبول گزارش حسابرسی مالیاتی موکول به آن است که مودی گزارش حسابرسی مالی نسبت به صورت های مالی که طبق استانداردهای حسابرسی توسط همان حسابدار رسمی یا موسسه حسابرسی تنظیم شده باشد را ضمیمه گزارش حسابرسی مالیاتی همراه با اظهار نامه مالیاتی یا حداکثر ظرف سه ماه از تاریخ انقضای مهلت تسلیم اظهارنامه ، تسلیم اداره مالیاتی مربوط نموده باشد.

اشخاصی که حسابرسی مالیاتی را به حسابدار رسمی موسسات حسابرسی ارجاع می نمایند مکلفند یک نسخه از قرار داد حسابرسی مالیاتی را همراه با اظهارنامه مالیاتی به اداره امور مالیاتی مزبور تسلیم نمایند. هرگاه حسابرس مالیاتی در اجرای بند (الف ) ماده 272 ق.م.م به موارد ایرادی اعم از آیین نامه تحریر دفاتر یا موازین قانونی و... برخورد نماید که به اعتبار دفاتر خللی وارد نماید و تعیین درآمد واقعی مشمول مالیات امکان پذیر باشد ضمن درج موارد ایراد در گزارش خود درآمد مشمول را تعیین خواهد کرد و در صورتی که دفاتر و اسناد و مدارک مزبور برای موازین قانونی و آیین نامه مربوط مورد قبول واقع نشود باید موضوع را به طور کتبی و با ذکر دلایل مالیاتی به اداره امور مالیاتی مربوط اعلام نماید در این صورت حسابدار رسمی تکلیفی به مقررات موضوعه نسبت به رسیدگی و تعیین درآمد مشمول مالیات اقدام نماید.

حسابرسی مالیاتی توسط حسابداران رسمی

ارسال نظر

ایلیا حساب
پاسخ در سریع ترین زمان
ایلیا حساب
خوش آمدید
چطور میتونم کمکتون کنم؟
06:57
با ما در واتساپ صحبت کنید