شماره های تماس
تماس با ایلیا حساب

اصطلاحات حسابداری و بورسی

اصطلاحات حسابداری و بورسی - ایلیا حساب | مطالب حسابداری و حسابرسی و بورسی | نسبت مالی: یک کمیت عددی است که از محاسبه نسبت به اقلام مهم ...

ایلیا حساب / بلاگ ایلیا حساب / اصطلاحات حسابداری و بورسی
اصطلاحات حسابداری و بورسی
6 تير، 1401
بازدید 12635 مرتبه

امتیاز : 4.4
تعداد رای : 168

اصطلاحات حسابداری و بورسی
عنوانین

نسبت مالییک کمیت عددی است که از محاسبه نسبت به اقلام مهم در صورتهای مالی شرکت به دست می آید. به عنوان مثال P/E  که بیانگر نسبت قیمت سهم به سود هر سهم EPS  یک نسبت مالی مهم در بررسی قیمت بازار سهام شرکت است.

طبقه بندی نسبت مالی:

نسبت های مالی به ۶ گروه عمده تقسیم می شوند:

۱-نسبت های ارزش گذاری: بازار که این نسبت ها نشان دهنده ارزش قیمت بازار سهام و سود سهام داران از سرمایه گذاری در شرکت هستند.از مهم ترین این نسبت ها می توان به نسبت  EPS  و نسبت P/E اشاره نموده

۲-نسبت های نقدینگی: این نسبت ها بیانگر منابع نقدی موجود در شرکت به منظور توانایی واحد تجاری در پرداخت بدهی های کوتاه مدت خود هستند از مهم ترین این نسبت ها می توان به نسبت جاری و نسبت های مالی اشاره کرد.

۳-نسبت های فعالیت: این نسبت نشان دهنده میزان کارایی یک شرکت در کاربرد دارایی ها هستند.

۴-نسبت های اهرمی: این نسبت ها تامین نیازهای مالی از طریق گرفتن وام را نشان می دهدُ در واقع نسبت های مذکور تعیین می کنند که شرکت چه میزان از نیازهای خود را از منابع دیگر تامین کرده است .

۵-نسبت های سودآوری: این نسبت ها میزان موفقیت واحد تجاری را در کسب سود نشان می دهد.

۶-نسبت های گردش وجه نقد: این نسبت ها به بررسی میزان وجه نقد حاصل از فعالیت های شرکت می پردازد.

توضیحات EPS (درامد هر سهم): از تقسیم سود قابل تخصیص شرکت (سود خالص پس از کسر مالیات ُتعدیلات سنواتی ُسود وزیان سنواتی ) به تعداد سهام شرکت حاصل می شود.

بیشترین مقدار سودی است که با تصویب در مجمع عمومی سالیانه می تواند به سهام داران پرداخت شود .

تعهد صاحبان سهام:

تاسیس شرکت : ۱-شرکت نامه ۲-اساس نامه

۱۰۰۰/۱۰۰۰ = ۱۰۰۰* ۱۰۰۰ = سرمایه

نقد ۳۵٪

تعهد صاحبان سهام (تا ۵ سال) باید تسویه شود.

تا حالا تجدید نظر یا اصلاح نشده   ۱۳۴۷=  قانون تجارت

نحوه نوع تجارت :

انواع شرکت :

۱-شرکت تضامنی

۲-شرکت سهامی

۳-شرکت تعاونی

۴-شرکت با مسئولیت محدود

شرکت ها بر اساس نحوه تجارت به شرح ذیل تفکیک می شوند:

۱-شرکت غیر سرمایه گذاری: این شرکت ها عموما شرکت های تولیدی صنعتی بازرگانی و خدماتی هستند که با تولید محصول و فروش آن به مشتری کسب درآمد می کنند مانند شرکت های خودروسازی ُپتروشیمی ُتولید سیمان ُکاشی و سرامیک و….

۲-شرکت واسطه گری مالی:  این شرکت ها مستقیما روی داریی های مالی مانند سهام شرکت های دیگر ُسرمایه گذاری می کنند و به عنوان زیر تفکیک می شوند .

الف: شرکت سرمایه گذاری : این شرکت ها مستقیما به تولید محصول و فروش ان به مشتری نمی پردازند بلکه در شرکت های دیگر( بورسی یا غیر بورسی )سرمایه گذاری می کنند هدف اصلی شرکت سرمایه گذاری کسب سود است مانند شرکت سرمایه گذاری ملی ایران

ب: شرکت هلدینگ : شرکتی که سهام شرکت های دیگر به منظور کسب کرسی هیئت مدیره و اعمال مدیریت در آن خریداری می کنند به عنوان مثال سیمان فارس خوزستان یک هلدینگ سیمانی است که مدیریت قبیله ی شرکت های سیمانی زیر مجموعه خود مانند سیمان خاش ُشرق فارس نو غرب و….را بر عهده دارد .

ج: الیزینگ: شرکت هایی که سود خود را از عملیات ُاجاره به شرکا تملیک حاصل می کنند می گویند.

۳-سهام مدیریتی : میزانی از سهام یک شرکت که مالک آن مطابق اساس نامه اختیار تعیین حداقل یک عضویت مدیره شرکت را دارد .

۴-مدیران شرکت

اعضاء هئیت مدیره

مدیر عامل و افرادی با عناوینی مشابه که مسئولیت تصمیم گیری در شرکت به عهده آن است.

۵-مؤسسه مالی : مؤسسه ای که سرمایه خود را در دارائی های مالی سرمایه گذاری کند ُماند سرمایه گذاری در سهام ُاوراق مشارکت ُاوراق قرضه یا اعطا وام به دیگران

۶-صندوق های سرمایه گذاری مشترک : نهادی است که منابع مالی را از مردم جمع آوری کرده و در اوراق بهادار سرمایه گذاری می کند.

بنابراین سرمایه گذاری ملزم به بررسی تخصصی سهام موجود در بازار نیست و این کار را به مدیریت صندوق واگذار می کند و در سود حاصل از سرمایه گذاری صندوق بهره مند می شود.

تالار اصلی بورس: شرکت هایی که عملکرد قابل قبولی از خود برز داده و توانسته اند خود را با قوانین سازمان بورس منطبق کنند در تالار اصلی معامله می شوند تالار اصلی دارای دو تابلوی اول و دوم است .

دومین تالار فرعی بورس (فرا بورس ) شرکت هایی نتوانسته اند خود را با قوانین سازمان بورس منطبق کنند و یا شرکت هایی که خود به تازگی به بورس راه پیدا کرده اند در تالار فرعی معامله و آزمایش می شوند و در صورت کسب نظر مثبت سازمان بورس به تالار اصلی منتقل می گردد سهام تالار فرعی روی تابلوی فرعی نمایش داده می شود .

فرا بورس { سهام شرکت هایی که مشکل دارند}

تالار اصلی { شرکت جدید التاسیس }

ارسال نظر

ایلیا حساب
پاسخ در سریع ترین زمان
ایلیا حساب
خوش آمدید
چطور میتونم کمکتون کنم؟
11:28
با ما در واتساپ صحبت کنید