شماره های تماس
تماس با ایلیا حساب

حسابداری تنخواه

بستن حساب تنخواه گردان ، فرم تنخواه گردان حسابداری ، انواع تنخواه گردان حسابداری ، ماهیت تنخواه گردان ، تنخواه گردان در ترازنامه ، شرکت حسابداری ایلیا حساب

ایلیا حساب / بلاگ ایلیا حساب / حسابداری تنخواه
حسابداری تنخواه
13 تير، 1401
بازدید 13080 مرتبه

امتیاز : 4.4
تعداد رای : 198

حسابداری تنخواه
عنوانین

تنخواه در امور مالی به چه صورت است :

مقداری وجه نقد است که برای تسهیل در انجام پرداخت هایی که می شود در اختیار شخص یا اشخاصی که اصطلاحا کارپرداز یا تنخواه گردان نامیده می شود قرار می دهند تا هزینه های جزئی از آن محل انجام و سپس با ارائه اسناد هزینه مبلغ آن معین می شود. این وجه هم می تواند نقد و هم به صورت غیر نقد باشد غیر نقد میشه کارت تنخواه که هزینه های کوچک را می توان از این کار برداشت کرد .

حسابداری تنخواه:

برای ثبت فعالیت های مربوط به دریافت و پرداخت وجه نقد از دو روش حسابداری می توان نمود:

1-روش تنخواه گردان گردان ثابت :

در این روش به محض اولین پرداخت وجه به کارپرداز حساب تنخواه بدهکار ودر مقابل حساب بانک بستانکار شده و در آخر در پایان سال مالی به هنگام تسویه حساب احتیاج داریم حساب مزبور (که در ابتدای سال بدهکار شده بود ) که مجدد بستانکار شود در این روش پس از انجام هزینه و تائید اسناد مربوطه چکی معادل مبلغ هزینه در وجه شخص کارپرداز صادر شده و به ازای آن حساب هزینه بدهکار و در مقابل حساب بانک بستانکار می شود.

2-روش تنخواه گردان متغیر:

در این روش هر بار که اسناد هزینه از کارپرداز دریافت می شود حساب هزینه و یا احیانا اقلام دیگری مثل دارایی های حاصل شده بدهکار و در مقابل حساب تنخواه گردان بستانکار می شود . در این روش بعد از تائید و به هنگام پرداخت وجه آن مجدد حساب تنخواه بدهکار و در مقابل حساب بانک بستانکار می شود بستانکار می شود روش تنخواه متغیر به جهت توجه به گردش حسابها از لحاظ کنترل های داخلی مطلوبتر می شود .

3-روش تنخواه گردان نقدی:

در روش تنخواه گردان نقدی وجه به صورت نقد دریافت می شود.

4-روش تنخواه گردان تعهدی:

در روش تنخواه گردان تعهدی یعنی اینکه قسمتی از وجه پرداخت و یا اینکه هیچ وجهی پرداخت نشده است .

  حسابداری تنخواه

تماس با ما

ارسال نظر

ایلیا حساب
پاسخ در سریع ترین زمان
ایلیا حساب
خوش آمدید
چطور میتونم کمکتون کنم؟
12:34
با ما در واتساپ صحبت کنید