شماره های تماس
تماس با ایلیا حساب

اظهار نامه مالیاتی | ارسال اظهارنامه

اظهار نامه مالیاتی , نحوه ی ارائه ی اظهارنامه مالیاتی , محاسبه مالیات در ایران, فرم اظهارنامه مالیاتی , شیوه ی ارائه ی اظهارنامه به صورت خود اظهاری می باشد

ایلیا حساب / بلاگ ایلیا حساب / اظهار نامه مالیاتی | ارسال اظهارنامه
اظهار نامه مالیاتی | ارسال اظهارنامه
25 تير، 1401
بازدید 21196 مرتبه

امتیاز : 4.2
تعداد رای : 438

اظهار نامه مالیاتی | ارسال اظهارنامه
عنوانین

امروزه نظام های مالیاتی پیشرفته تمایل دارند به جای شیوه ی علی الرأس که در آن مأموران اداره‌ی مالیات به تعیین میزان مالیات می پردازند، خود اظهاری را جایگزین کنند. خود اظهاری به این معناست که شخص حقیقی یا حقوقی اعلام می‌کند که در سال مالیاتی خود به چه میزان سود داشته و به چه میزان باید مالیات پرداخت کند.

گاهی عدم اجرای حتی یک بند از این مقررات می تواند شرکت را مشمول جریمه های سنگین و مشکلات قانونی فراوانی نماید . قبل از پرداخت مالیات باید یکسری از مقدمات قانونی آن به درستی انجام شود تا اسناد مالیاتی مورد قبول بازرسین قرار بگیرد.

مبلغ هزینه ارسال اظهارنامه

بطور کلی هزینه تنظیم اظهارنامه عملکرد مالیاتی با توجه به حجم و ترنول مالی و نوع فعالیت و تعداد مدارک و مستندات متفاوت می باشد که جهت بدست آوردن مبلغ دقیق هزینه ارسال اظهارنامه با تکمیل فرم استعلام هزینه اظهارنامه از میزان مبلغ اظهارنامه عملکرد در کوتاه ترین زمان ( پنج الی ده دقیقه ) مطلع گردید.

نحوه ی ارائه ی اظهارنامه مالیاتی :

شیوه ی ارائه ی اظهارنامه به صورت خود اظهاری می باشد. مودیان می بایست با داشتن کد اقتصادی 16 رقمی اطلاعات خود را به صورت الکترونیکی از طریق پیش ثبت نام در سامانه مالیاتی وارد و اقدام به گرفتن اظهارنامه مالیاتی نمایند.

بنابراین، شخص با قید کردن میزان درآمد خود مالیات لازمه را پرداخت می نماید.لازم به ذکر است چنانچه در محاسبه سود و زیان اشتباه شده باشد با ارائه مدارک لازم به مدت یک ماه از تاریخ انقضای تسلیم اظهارنامه جهت رفع اشتباهات زمان داده می شود.

محاسبه مالیات در ایران

مالیات در ایران به دو شکل کلی محاسبه می گردد.

۱ به صورت خود اظهاری

۲- علی الرأس محاسبه می گردد.

در روش اول  خوداظهاری شخص حقیقی یا حقوقی نسبت در آمد خود را به سازمان مالیاتی اعلام  می کند که چه مقدار درآمد داشته و چه مقدار باید مالیات پرداخت نماید بی آنکه ممیزین و کارشناسان سازمان امور مالیاتی در محاسبه و دریافت مالیات، دخالت قابل توجهی داشته باشند. برای این منظور اظهارنامه مالیاتی تکمیل کرده که شامل کل درآمدها و کل هزینه و استهلاک و حقوق کارمندان و …می باشد و پس از کسر معافیت مالیاتی ، مبلغ مالیات سالیانه نیز محاسبه می گردد. کارشناسان سازمان امور مالیاتی نیز به شرط صحت مطالب و کامل بودن مدارک و عدم تخلف از قوانین ثبت دفاتر و اظهارنامه و … آن را مورد پذیرش قرارداده و با توجه به آن مالیات محاسبه شده را دریافت می نماید. در صورت عدم پذیرش اظهارنامه مالیاتی و یا عدم ارایه اظهارنامه مالیاتی به سازمان امور مالیاتی ، ممیز مربوطه به صورت علی الرأس مالیات را محاسبه نموده و به مودی اعلام می نماید و نظر ممیز و کارشناس سازمان امور مالیاتی ملاک پرداخت مالیات می باشد.

فرم اظهارنامه مالیاتی :

بخش ١: قسمت های مربوط به بخش پرداخت های اظهارنامه مالیاتی

بخش ٢: بخش مربوط به مجوزهای تاسیس شرکت و بهره وری

بخش ٣: بخش مربوط به افراد هیئت مدیره و مدیر عامل شرکت

بخش ۴: لیست دفاتر رسمی ثبت گردیده شده در اظهارنامه مالیاتی

بخش ۵: مشخصات پذیرش  بورس سهام

بخش ۶: دارایی هایی که مالیات آنها از قبل به طور مقطوع پرداخت گردیده است

بخش ٧: بخش درآمدهای معاف از مالیات اظهارنامه مالیاتی

بخش ٨: استهلاک زیان سنواتی در اظهارنامه مالیاتی

 

ارسال نظر

ایلیا حساب
پاسخ در سریع ترین زمان
ایلیا حساب
خوش آمدید
چطور میتونم کمکتون کنم؟
09:13
با ما در واتساپ صحبت کنید