شماره های تماس
تماس با ایلیا حساب

تکالیف مالیاتی | تکالیف حسابداری

تکالیف مالیاتی | تکالیف حسابداری - ایلیا حساب | کلیه عملیاتی که یک شرکت حسابداری باید در یکسال برعهده بگیرد چیست؟ | وظایف حسابدارها چیست؟

ایلیا حساب / بلاگ ایلیا حساب / تکالیف مالیاتی | تکالیف حسابداری
تکالیف مالیاتی | تکالیف حسابداری
25 تير، 1401
بازدید 14404 مرتبه

امتیاز : 4.5
تعداد رای : 165

تکالیف مالیاتی | تکالیف حسابداری
عنوانین

آیا میدانید تکالیف مالیاتی و تکالیف حسابداری که در یک سال بر عهده اشخاص حقیقی و شرکتهاست چیست؟ تکالیف و وظایف مالیاتی اشخاص حقیقی و شرکتها به چند دسته تقسیم میشود با ایلیا حساب همراه باشید تا به بررسی تک تک این موارد بپردازیم...

تکالیف قبل از شروع سال مالی: عملیات قبل از شروع سال مالی ، درخواست پلمپ دفاتر می باشد همانطور که مستحضر هستید درخواست پلمپ دفاتر به غیر از سال اول ثبت ، باید قبل از شروع سال مالی باشد یعنی حتی یک روز بعد از شروع سال مالی تاریخ دفاتر ثبت شود، ممیز مالیاتی براحتی میتواند آن سال مالی شرکت را علی الرس اعلام نماید پس یادمان باشد در این خصوص باید نهایت دقت و ظرافت را بخرج دهیم.

تکالیف روزانه: تکالیف روزانه اشخاص و شرکت ها ، ثبت و بایگانی مدارک خرید ، فروش و هزینه درسیستم حسابداری و تحریر دفاتر کل و روزنامه می باشد، لازم به ذکر است که تاریخ سند و مدارک هرچه بهم نزدیکتر باشند کیفیت کار بالاتر بوده ولی نهایت زمانی که بعد از تاریخ مستندات میتوانیم سند حسابداری ثبت نماییم نباید از 20 روز تجاوز نماید.

تکالیف ماهیانه: وظایف بعدی که برعهده شرکت هاست تکالیف ماهیانه می باشند. این تکالیف، تهیه و تنظیم و ارسال لیست بیمه و مالیات حقوق است که نهایت مهلت ارسال این لیست ها یک ماه پس از اتمام ماه قبل می باشد یعنی مدت زمان ارسال و پرداخت لیست بیمه و مالیات فروردین ماه تا پایان اردیبهشت ماه تعیین گردیده است. حالا شاید برای شما عزیزان سوال پیش بیاد که اگر این عملیات رو در زمان مقرر انجام ندهید چه میشود؟ ، گفتنی است عدم ارایه لیست بیمه در زمان مقرر 10 درصد از مبلغ بیمه پرداختنی و عدم پرداخت به ازای هرماه 2 درصد چریمه در انتظار اشخاص حقیقی و حقوقی می باشد. همچنین برای مالیات حقوق به ازای هرماه تاخیر عدم ارایه لیست ، جریمه 2 درصدی در نظر گرفته شده است. تکالیف فصلی: یکی از تکالیف فصلی که برعهده افراد و شرکت ها است ارسال اظهارنامه ارزش افزوده می باشد که اشخاص باید 15 روز بعد از پایان هر فصل اظهارنامه ارزش افزوده خود را آماده و بصورت سیستمی در سامانه وی ای تی تسلیم اداره ارزش افزوده نمایند ولی مهلت ارسال اظهارنامه دوره چهارم هر سال بدلیل تداخل با عید نوروز تا پایان ماه بعد از اتمام فصل تعیین میگردد. اظهارنامه ارزش افزوده بر خلاف گزارشات ماده 169 بصورت کلی بوده و اشخاص فقط اعلام می نمایند که چقدر خرید ، هزینه و فروش داشته اند . لازم به ذکر است عدم تسلیم اظهارنامه ارزش افزوده در موعده مقرر جریمه 50 درصدی از مالیات متعلق در نظر گرفته شده است و عدم پرداخت در موعد مقرر به ازای هر ماه 2 درصد جریمه محاسبه میگردد. تکالیف بعدی که برعهده اشخاص است گزارشات فصلی بوده که مهلت ارسال این لیست ها 45 روز بعد از پایان هر فصل می باشد که باید کل مبلغ خرید و فروش را به تفکیک مشتری و فروشنده در سامانه تکس اعلام نمایند .جرایمی که برای عدم ارایه لیست معاملات فصلی در نظر گرفته شده 1 درصد از کل مبلغ خرید و یا فروش می باشد.

تکالیف سالیانه: تکالیف سالیانه که جزء مهمترین تکلیف هم بشمار میرود ، ارسال اظهارنامه عملکرد است. کلیه اشخاص حقیقی تا پایان خرداد ماه و اشخاص حقوقی تا 4 ماه بعد از اتمام سال مالی خود باید اظهارنامه عملکرد خود را بطور کامل تنظیم و تسلیم اداره دارایی نمایند. که این فرایند اگر در موعد مقرر انجام نشود ، متاسفانه دیگر نمیشود اظهارنامه الحاقیه یا اصلاحی ثبت نمود و شرکت علی الرس محسوب میشود. ولی اگر اظهارنامه در زمان مقرر ارسال شود تا 1 ماه مهلت اصلاحیه برای این اشخاص وجود دارد. این بود خلاصه تکالیف مالیاتی اشخاص حقیقی و حقوقی که ایلیا حساب همه ی موارد را بعنوان وظایف شرکت حسابداری نگاه میکند می نماید و به نحو احسن آنهارا انجام و به اتمام میرساند . کاربران عزیز میتوانید جهت دریافت مشاوره ، با کارشناسان خدمات حسابداری ایلیا حساب تماس حاصل فرمایید.  

ارسال نظر

ایلیا حساب
پاسخ در سریع ترین زمان
ایلیا حساب
خوش آمدید
چطور میتونم کمکتون کنم؟
02:29
با ما در واتساپ صحبت کنید