شماره های تماس
تماس با ایلیا حساب

حسابرسی ۲

تعریف حسابرسی ، انواع حسابرسی ، هدف حسابرسی ، حسابرسی ، هدف از حسابرسی ، استانداردهای حسابرسی سازمان ، خدمات ایلیا حساب ، شرکت ایلیا حساب

حسابرسی ۲
11 تير، 1401
بازدید 12742 مرتبه

امتیاز : 4.3
تعداد رای : 178

حسابرسی ۲
عنوانین

هر شرکتی طبق قوانین و اصول حسابداری گزارش دهد گزارشش قابل درک است . همزمان با گزارشگری مالی نگرانی بین گزارش دهندگان وجود دارد که مبادا اطلاعات غلط باشد در این زمان بود که به فکر یک شخص ثالث و بی طرف افتادند تا اطلاعات مالی را گزارش دهند .

Auditor  کسی است که بیین user  یعنی استفاده کنندگان های صورت  مالی و sublayer یعنی ارائه کنندگان صورت های مالی با گسترش و تکامل حسابداری ، حسابرسی نیز تکامل یافت .

مشخصات حسابرسان قدیم:

حجم عملیات واحد تجاری کوچک بود پس بازرسان تمام عملیات را بازرسی می کردند و حسابرسان قدیمی ۱۰۰% عملیات را بررسی می کردند پس اظهارنظر قطعی می کردند در سیستم قدیم بازرسان عموما برای کشف تقلب وارد بازار تجاری می شدند . با افزایش حجم واحدهای تجاری مالک از حسابها بیرون آمده و مدیران خود را گماشت که واحد تجاری را اداره کند . حال مالک از مدیران گزارش می خواهد لذا مالک تبدیل شد به استفاده کننده اصلی از صورت های مالی و در میان مالک نیاز داشت به افراد معتمد که آیا حسابهای ارائه شده که صحیح است یا خیر و اینجا بود که نیاز به حسابرس مستقل احساس شد.

Cost < Benefit  :

همیشه هزینه حسابرسی باید کمتر از سود آنها باشد با توسعه کارخانه ها زمانی که هزینه حسابرسی رو به افزایش اند . کم کم مالکین کمتر از حسابرسان استفاده می کردند تا اینکه علم آمار به کمک حسابرسی آمد و نیاز به حسابرسی را مسلم کرد که از طریق نمونه گیری کار حسابرسی را انجام می دادند .

لذا :

۱-حسابرسی مدرن نمونه ای حسابرسی می کند حسابرس قدیمی ۱۰۰% رسیدگی می کرد.

۲-حسابرس در روش نمونه ای چون صد در صد نمی تواند رسیدگی کند لذا اضهار نظرش تلویحی است یعنی کلی گویی است .

۳-حسابرس مدرن برای کشف تقلب نمی شود بلکه برای اعتبار دهی به صورت های مالی وارد واحدهای تجاری می شود .

۴-حسابرسان باید طوری در واحد تجاری برخورد داشته باشند که افراد فکر نکنند که حسابرسی برای کشف تقلب و مچ گیری آمده است . بلکه برای اعتبار دهی به صورت های مالی وارد سیستم مالی واحد تجاری شده است .

استاندارد های حسابرسی :

استاندارد های عمومی : ۱- دانش و تجربه    ۲- استقلال    ۳-مراقبت حرفه ای

استاندارد های عملیاتی: ۴-برنامه ریزی ۵-بررسی و ارزیابی سیستم کنترل داخلی ۶-جمع آوری اسناد و مدارک و شواهد به عنوان پشتوانه ای جهت گزارش

استانداردهای گزارشگری :۷-کنترل رعایت اصول حسابداری ۸-کنترل ثبات رویه ۹-کنترل افشاء ۱۰- اظهار نظر

۱-دانش و تجربه :داشتن ثبات مدیریت و تجربه کافی داشتن

۲-استقلال : یعنی وابسته نبودن به صاحب کار (فامیل نبودن یا وابستگی مالی نداشتن ) و استقلال از مدیران که در مدیریت نقش اساسی دارند.

۳-مراقبت حرفه ای: یعنی اینکه در تمام مراحل حسابرسی مواظب باش تا ۹ فرمان دیگر به درستی اجرا شود .

۴-برنامه ریزی : یعنی برای انجام هر کاری برنامه ریزی لازم است و هر جا از برنامه داریم خارج می شویم باید مطرح کنیم.

۵-بررسی و ارزیابی سیستم کنترل های داخلی: کنترل داخلی توسط حسابرسی داخلی انجام می شود .

۶-جمع آوری اسناد و مدارک و شواهد به عنوان پشتوانه ای جهت گزارش : برای این کار باد شواهد کافی جمع آوری شود . حال اگر نمره کنترل کیفیت پایین باشد از اصل حسابرسی دور می مانیم.

۷-کنترل رعایت اصول حسابداری : صاحب کار باید در تنظیم صورت های مالی اصول حسابداری  را رعایت کند صورت های مالی توسط صاحب کار تنظیم شده است یا خیر.

۸-کنترل ثبات رویه :اگر در پایان روش فایفو به کار می رفت و امسال میانگین حسابرس ثبات رویه را کنترل می کند که آیا اجرا و اعمال شده است یا خیر اگر ثبات رویه اعمال شده باید افشاء شود.

۹-کنترل افشاء: حسابرس از شرکت می خواهد که آیا در تمام مراحل افشاء کامل صورت گرفته است یا خیر و حسابرس است که افشاء ایجاد شده صورت های مالی توسط شرکت را می سنجد.

مراتب تغییر روش مقبول:

۱- تغییر روش که توسط مدیرت انجام می شود این است که حسابرس را قانع کنیم این تغییر روش لازم نبوده است . اگر این کار انجا نشود و حسابرس متقاعد نگردد خلاف اصول حسابداری صورت گرفته است .

۲- اثرات انباشته تغییر روش را محاسبه کند.

۳-در حسابها شرکت باید مراتب را ثبت کند.

۴-در یادداشت ها ی همراه صورت های مالی به صورت تمام و کمال افشاء نماید.

۱۰-اظهار نظر : ۴ نوع اظهار نظر داریم .

حسابرس در حین حسابرسی خود با مشکلاتی روبه رو می شود مشکلات را حسابرس باید با مدیرت مطرح کند هیچ وقت موافق آیین رفتار حرفه ای نیست که حسابرس مطالب و مشکلات موجود را با مدیریت مطرح نکند و در گزارش حسابرسی بیاورد.

درجه اهمیت - انواع مشکلات مهم نیست مهم است خیلی مهم است
عدم توافق عدم رعایت خلاف اصول مقبول مشروط مردود
محدودیت مقبول مشروط عدم اضهار نظر
ابهام مقبول مشروط عدم اضهارنظر

عدم توافق : یعنی اینکه با مدیریت موافق نیستم و عبارت است از عدم رعایت اصول حسابداری توسط صاحب کار ، عدم تولفق همیشه در صورت عدم رعایت اصول حسابداری پیش می آید پس عدم رعایت اگر مهم نباشد اضهار نظر مقبول و اگر مهم نباشد مشروط و اگر اساسی باشد مردود می باشد.

محدودیت : عبارت است از شرایطی که حسابرسی به اطلاعات و یا اسناد و مدارکی دسترسی پیدا نکند.

الف) ذاتی : یعنی اطلاعات وجود ندارد .

ب) : یعنی اطلاعاتی که صاحب کار عمدا و عملا ارائه نداده است.

در هر دو حالت اگر مشکلات مهم نیست مقبول و اگر مهم است مشروط و از خیلی مهم است عدم اظهارنظر می باشد.

ابهام: شرایطی است که تحت آن شرایط رویدادی در آینده اتفاق بیفتد تا نتیجه رویداد گذشته را مشخص کند . مانند دعاوی حقوقی و تداوم فعالیت

حسابرسی

تماس با ما

ارسال نظر

ایلیا حساب
پاسخ در سریع ترین زمان
ایلیا حساب
خوش آمدید
چطور میتونم کمکتون کنم؟
03:18
با ما در واتساپ صحبت کنید