شماره های تماس
تماس با ایلیا حساب

حسابدار رسمی کیست؟ حسابدار رسمی با کارمند حسابداری چه تفاوتی دارد؟

حسابدار رسمی کیست؟ حسابدار رسمی چه مشخصاتی دارد؟ حسابدار رسمی چه وظایفی دارد؟ حسابدار رسمی چه تفاوتی با کارمند حسابداری دارد؟ چگونه میتوان به مقام حسابدار رسمی رسید؟ جامعه حسابداران چیست ؟ اگر حتی مدتی کوتاه در رشته حسابداری کار کرده باشید و یا دانشجوی حسابداری باشید با این اصطلاحات آشنا هم نباشید حداقل به گوشتان رسیده است. در این مقاله قرار است به توضیح هر یک از این ها بپردازیم. در ادامه این مقاله با ما باشید.

ایلیا حساب / بلاگ ایلیا حساب / حسابدار رسمی کیست؟ حسابدار رسمی با کارمند حسابداری چه تفاوتی دارد؟
حسابدار رسمی کیست؟ حسابدار رسمی با کارمند حسابداری چه تفاوتی دارد؟
3 آذر، 1399
بازدید 13752 مرتبه

امتیاز : 4.1
تعداد رای : 157

no pic
عنوانین
زمانی که شما به تازگی در هر حرفه ای مشغول به کار شده اید برای رسیدن به هدف نهایی یعنی بالاترین سمتی که در حرفه ی شما وجود دارد باید مراحلی را طی کنید. این مراحل را در حسابداری میتوانیم به کارآموزی تا حسابدار رسمی تقسیم کنیم اگر فرض کنید کارآموز حسابداری ( کسی که به صورت مبتدی به کار مشغول شده است و در حال یادگیری است) مرحله اول باشد و حسابرس رسمی را مرحله و قدم آخر این راه ، برای رسیدن به هدف باید کلیه این مراحل را یک به یک طی کنید. در این مقاله قرار است به معرفی و تشریح حسابدار رسمی ، شرح وظایف و تفاوت آن با کارمند حسابداری  خواهیم پرداخت. برای کسانی قصد ترفیع سمت به حسابدار رسمی یا کسانی که به تازگی به رشته حسابداری و همچنین بازار کار حسابداری پیوسته اند این مقاله بسیار مفید خواهد بود. 
هر شغلی صرف نظر از نوع فعالیتش قسمتی تخصصی نیز دارد اگر یک پزشک را در نظر داشته باشیم مرحله دکتر عمومی را مرحله عادی یا معادل همان حسابدار معمولی یا یک کارمند حسابداری تصور کنیم مرحله تخصصی را میتوان به یک دکتر متخصص تشبیه کرد که صرفاً در بالاترین قسمت سمت خود قرار دارد که دقیقاً مشابه یک حسابدار رسمی می باشد. حسابدار رسمی را میتوان بالاترین سمت حسابداری دانست که تنها افراد علاقه مند و تلاشگر و متخصص در حسابداری به آن دست خواهند یافت. در این مقاله قرار است به توضیح حسابدار رسمی ، شرح وظایف و تفاوت و مزایای آن با یک کارمند حسابداری بپردازیم همچنین در این مقاله به این موضوع که چگونه به یک حسابدار رسمی تبدیل شویم نیز خواهیم پرداخت. در ادامه این مقاله خواهیم پرداخت. 

حسابدار رسمی کیست؟

همه دانشجویانی که به رشته حسابداری مشغول هستند در قلب هایشان رویای حسابدار رسمی و عضویت جامعه حسابداران را می پروانند. حسابدار رسمی سمتی است فوق تخصص که برتری خودش را نسبت به یک کارمند حسابداری نشان می دهد. جامعه حسابداران را میتوانیم مرجع گردهمایی حسابداران متخصص هستند که با توجه به قبولی در آزمون حسابداران رسمی مهارت و توانایی آن ها در امر حسابداری  تایید شده و دیگر آن ها در زمره حسابداران قدرتمند می شمارند و آماده اند تا قدمی بلند تر در رشته حسابداری برداشته و مسئولیت های کوچک تر و کم تر را بر عهده کارمندان حسابداری بگذارند. به قطع رسیدن به این مرحله حسابدار رسمی لازمه شروع از مرحله اول می باشد. برای تبدیل به یک حسابدار رسمی شما باید مدرک تحصیلی به علاوه سابقه کاری حسابداری داشته باشید ، در نهایت که به یک حسابدار رسمی تبدیل شدید قطعاً مزایا و پاداشی که به شما تعلق خواهد گرفت بسیار متفاوت تر از یک کارمند حسابداری می باشد و همچنین شرکت ها و سازمان هایی بسیار متقاضی شما و مهارتتان خواهند بود. در ادامه به تفاوت حسابدار رسمی با یک کارمند حسابداری خواهیم پرداخت. 

حسابدار رسمی چه تفاوتی با کارمند حسابداری دارد؟

اولین تفاوت را میتوانیم بی شک به تخصص و مهارت حسابدار رسمی نسبت به یک کارمند عادی حسابداری بدانیم این تفاوت نشات گرفته از سالهای بیشتر مطالعه ، سوابق بیشتر کاری و نوع نگرش حرفه ای تر حسابدار رسمی به کارمند عادی حسابداری می باشد. دامنه دید یک حسابدار رسمی بسیار گسترده تر و وسیع تر از یک کارمند عادی بوده و این دید بدست نمی آید مگر با سپری کردن  و تحمل کردن سختی ها و تلاش های بسیار که البته برای کسانی که علاقه مند به رشته حسابداری باشند هر سختی نیز شیرین خواهد بود. به همین ترتیب به علت تخصص بیشتر و دارا بودن مدرک بالاتر و دامنه دید و نگرش گسترده تر یک حسابدار رسمی وظایفی حرفه ای تر و تخصصی تر دارد تا یک کارمند حسابداری . وظایف سخت تر ، پیچیده تر و تخصصی تر همانند برنامه ریزی برای یک شرکت به عهده یک حسابدار رسمی بوده این در حالی است که وظایف جاری همانند ثبت اسناد ، گزارش گیری و ... به عهده یک کارمند حسابداری می باشد. به همین ترتیب و به علت همین تفویض وظایف ، یک حسابدار رسمی را میتوان مدیر مالی یک شرکت دانست ولی یک کارمند حسابداری مراحلی زیادی برای رسیدن به یک حسابدار رسمی در پیش دارد. 

چگونه حسابدار رسمی شویم؟

هدف شاید یک کلمه باشد اما در دل خود برنامه ریزی ، خلاقیت ، تلاش ، سخت کوشی ، پشتکار ، اراده و ... را جای داده است. حتی اگر شما به تازگی وارد رشته حسابداری شده باشید اگر اهداف بلند مدتی داشته باشید رسیدن به حسابدار رسمی محال نیست 
  • مرحله اول برای تبدیل به یک حسابدار رسمی این است که مدرک کارشناسی یا حتی کارشناسی ارشد حسابداری داشته باشید به قطعیت اگر شما فارغ التحصیل یکی از صدها دانشگاه های معتبر باشید این موضوع یک مزیت به حساب می آید. 
  • مرحله دوم برای رسیدن به هدف نهایی یعنی حسابدار رسمی این است که شما سابقه فعالیت حسابداری داشته باشید که سابقه تایید شده برای حسابدار رسمی حدوداً 6 سال یا بیشتر می باشد. 
  • مرحله سوم این است که خود شخص شما از نظر رفتاری ، اخلاقی ، مهارت ، دانش ، سابقه کاری و ... مورد تایید سه موسسه حسابرسی قرار بگیرید در غیر اینصورت نمیتوانید حتی در آزمون حسابداران رسمی شرکت کنید. 
  • غول مرحله آخر ، آزمون حسابداران رسمی ، شما باید در این مرحله در آزمون شرکت کنید سوالات این آزمون به قدری دشوار است که حتی خبره ترین حسابداران فقط می توانند قسمت کمی از هر سوال را حل کرده و به پاسخ برسند . سوالات این آزمون هر سال عوض شده و در هیچ کتابی موجود نمی باشد طراحان این سوالات ماه یا حتی ماه ها برای طراحی این سوالات وقت گذاشته اند. کسانی هم که موفق به پاسخگویی به سوالات می شوند کسانی هستند مطالعات عمقی داشته و واقعاً به ریز و بم دنیای حسابداری آشنا هستند. این آزمون سالیانه آذر ماه برگزار می شود . نهایت ثبت نام برای این آزمون تا 15 شهریور همان سال می باشد . کسانی که قصد شرکت در این آزمون را دارند باید تا تاریخ اعلامی یعنی 15 شهریور کلیه مدارک و مستندات لازم را آماده کرده و البته باید یکسری شرایط را دارا باشند که در ادامه به توضیح آن خواهیم پرداخت : 

برای شرکت در آزمون حسابداران رسمی چه شرایطی نیاز است؟

  • اولین شرط این است که شما یک ایرانی باشید. 
  • سابقه کیفری نداشته باشید
  • سابقه تقلب ، اختلاف و اختلاص مالی و مالیاتی نداشته باشید
  • حداقل مدرک برای شرکت در این آزمون مدرک کارشناسی حسابداری می باشد اگر شما مدارک بالاتری داشته باشید در زمینه حسابداری یک نوع مزیت برای شما به حساب می آید 
همانطور که قبل تر به آن اشاره کردیم باید حداقل 6 سال سابقه کار در زمینه حسابداری یا سه سال سابقه کار در زمینه حسابرسی داشته باشید ( به تاییدیه وزارت کار باید رسیده باشد) این سابقه باید بعد از دریافت مدرک کارشناسی باشد.
نحوه نمره دادن آزمون به صورت درصدی بوده و هیچگاه اعلام نمی شود که چه نمره ای مورد قبول می باشد بلکه مراجع ذی ربط بازه درصدی را به عنوان درصد قابل قبول انتخاب میکنند و داوطلبانی که در این حیطه نمره آورند به عنوان قبول شدگان انتخاب می شوند. 
آزمون حسابداران رسمی همه ساله ، یکباربرگزار می شود مگر اینکه استثنا قائل شده و علاوه بر یکبار در شهریور ماه هر سال یکبار نیز در اسفند ماه هم نیز برگزار شود. آزمون حسابداران رسمی شامل 4 مبحث اصلی بوده که داوطلبان باید نمره قبلی را در هر 4  مبحث بدست آورند.

آزمون حسابدار رسمی از چه مباحثی می باشد؟

استاندارد های حسابداری ، استاندارد های حسابرسی ، قانون مالیات های مستقیم و سایر قوانین که شامل قانون تجارت ، قانون مدنی و ...می باشد. نمره قبولی برای این سرفصل ها مشخص نیست و به صورت درصد می باشد ، کسانی که قبول در این آزمون قبول شده اند درصد نمرات آن ها بالای 60 بوده است. برای قبولی در این چهار آزمون که گویا دو سرفصل در یک روز و دو فصل دیگر در یک روز دیگر امتحان گرفته می شود شما سه سال زمان دارید یعنی در مدت سه سال باید کلیه 4 سرفصل را قبول شوید حتی اگر یکی از این 4 مورد را قبول نشوید شما در آزمون حسابدار رسمی قبول نخواهید شد. 
کسانی که از رشته حسابرسی برای آزمون حسابرس رسمی اقدام میکنند همانطور که توضیح داده شد باید حدود 3 سال سابقه کار حسابرسی مورد تایید وزارت کار داشته باشند سپس می توانند در آزمون حسابدار رسمی شرکت کنند ولی کسانی که از رشته حسابداری برای آزمون حسابدار رسمی اقدام می کنند این سابقه کار باید 6 سال باشد. بعد از قبولی در آزمون حسابدار رسمی چه حسابدار و چه حسابرس به عضویت جامعه حسابداران رسمی در می آیند ولی حق امضاء ندارند. قبول شدگان باید 3 سال در یک موسسه حسابرسی مشغول به کار شوند و تا حد مشخصی صورت های مالی تایید و امضا کنند . بعد از گذشت سه سال و بررسی سوابق در صورتی که به سقف تعداد  صورت های مالی تایید شده در یک ماه رسیده باشند می توانند موسسه حسابرسی خود را تاسیس کنند که باید متشکل از سه حسابدار رسمی باشد در غیر اینصورت سمت حسابدار رسمی از وی اخذ می گردد . مثلاً اگر تعداد تعیین شده برای صورت های مالی که یک حسابدار رسمی باید در طی سه سال امضاء کرده باشد 30 باشد و این فرد نتواند به این اعداد دست یابد سمت حسابدار رسمی برای این فرد ابطال می گردد. 
نکته جالبی که میتواند مفید باشد این است که به شخصی که در آزمون حسابدار رسمی قبول شده  مُهری تعلق می گیرد که نام ، نام خانوادگی ، سمت حسابدار و کدی در آن درج شده است که شماره اول این کد عبارت است از سالی که حسابدار رسمی شده است مثلاً  اگر شخصی در آزمون حسابداری سال 1399 قبول شده باشد مهری که به این فرد تعلق می گیرد با 99 شروع می شود .
حسابدار رسمی مقامی است دائمی یعنی مانند خیلی از آزمون های دیگر نیاز به تمدید ندارد به عبارت دیگر در صورتی که فرد انتخاب شده تخلف نکرده باشد این مقام حسابدار رسمی تا زمان فوت با وی باقی می ماند البته جهت بالا بردن کارایی با توجه به قوانین و تبصره هایی که به صورت روزانه به روز رسانی شده یا قانون جدیدی به آن اضافه می شود یک حسابدار رسمی باید همواره با این به روز رسانی ها ، به روز شده و بر تغییرات و قوانین جدید آگاه باشد در غیر اینصورت کسی که 15 سال پیش یا حتی 5 سال پیش به سمت حسابدار رسمی منظور شده باشد از قانون و مقررات جدید باخبر نبوده در نتیجه این سمت برای وی کارایی ندارد. 
 

ارسال نظر

ایلیا حساب
پاسخ در سریع ترین زمان
ایلیا حساب
خوش آمدید
چطور میتونم کمکتون کنم؟
07:26
با ما در واتساپ صحبت کنید