شماره های تماس
تماس با ایلیا حساب

سال یا دوره مالی چیست و چه اهمیتی دارد؟

شرکت ها از ارکان های مشابه ای تشکیل شده اند گاهاً وابسته با نیاز آن ها ، تفاوتی ایجاد می شود. یکی از این ارکان های اساسی که همه ی شرکت ها با آن سر و کار دارند ، عبارت سال یا دوره مالی است ! اگر قصد آشنایی با مفاهیم تخصصی حسابداری را دارید یا به تازگی در رشته حسابداری مشغول به کار شده اید این مقاله برای شما مفید خواهد بود.

ایلیا حساب / بلاگ ایلیا حساب / سال یا دوره مالی چیست و چه اهمیتی دارد؟
سال یا دوره مالی چیست و چه اهمیتی دارد؟
13 اسفند، 1399
بازدید 13053 مرتبه

امتیاز : 4.3
تعداد رای : 120

no pic
عنوانین

کافیست تنها یکبار به یکی از ادارات مالیات یا یکی از مراکز تخصصی یا حتی یک شرکت معمولی سر بزنید یکی از مفاهیمی به قطع با آن مواجه خواهید شد عبارت سال یا دوره مالی است . شاید بگوید این که خیلی ساده است می شود همان فروردین تا اسفند دیگر ! حدس شما درست است ولی در مواقعی خاص این موضوع مغایرت دارد. در ادامه به بررسی سال مالی ، اهمیت و کاربرد آن در امور حسابداری ، چگونگی تعیین سال مالی و نحوه بستن سال مالی خواهیم پرداخت اگر قصد دارید درباره سال مالی و موارد مربوط به آن اطلاعات کسب کنید مقاله درستی را انتخاب کرده اید. این مقاله برای مدیران کسب و کار ها ، کارمندان مالی و دانشجویان حسابداری بسیار مفید خواهد بود؛ با خدمات مالی ایلیا حساب همراه باشید... 

سال مالی یا دوره مالی چیست؟

سال مالی معادل 365 روز می باشد. سال مالی دوره ایست که شروع و پایان یک سال یک شرکت را تعیین می کند ممکن است بپرسید چرا این سال مالی را دقیقاً معادل همان یک سال شمسی نمیدانند  جواب این سوال ساده است! اگر شرکتی شروع فعالیت و تاریخ تاسیس آن هر تاریخی به جز 1 فروردین باشد چه؟ آن زمان چه باید کرد؟ از تاریخ تاسیس شرکت تا 12 ماه شمسی را سال مالی یک شرکت می نامند این دوره زمانی در حسابداری کاربرد دارد زیر کلیه امور مالی یک شرکت باید در انتهای سال مالی بسته و صورت های مالی (ترازنامه ، سود و زیان و ... ) تهیه و در نهایت تا 4 ماه بعد آن اظهارنامه عملکرد تهیه و ارسال شود. برای خواندن سال مالی همیشه به تاریخ پایان آن رجوع میکنیم مثلاٌ می گوییم منتهی به تاریخ 1/08/1399 . در اکثر شرکت ها سال مالی معادل همان سال شمسی یعنی همان 1 فروردین تا 29 اسفند ماه می باشد ولی این تنها حالت ممکن نیست همانطور که به آن اشاره کردیم سال یا دوره مالی میتواند هر تاریخی باشد. در ادامه به اهمیت سال مالی خواهیم پرداخت. 

اهمیت سال یا دوره مالی در چیست؟

یک شرکت با توجه به بازخورد یک سال مالی میتواند برای سال یا حتی سالهای آینده تصمیمات کوتاه یا بلند مدت اتخاذ کند ، این گزارشات بدست آمده از یک سال مالیست که نشان می دهد سود و زیان چقدر است ، چه میزان شرکت میتواند در سایر پروژ ه های مالی همکاری داشته باشد.  تعیین کننده توانایی شرکت برای سرمایه گذاری های کوتاه یا بلند مدت ، درکل از تصمیمات ساده ای همچون استخدام تا مسائل پیچیده تری همچون برنامه ریزی و بودجه بندی نیز می باشد. در واقع نتایج یک سال مالی است که میتواند به ما کمک کند برای سال مالی بعدی بودجه بندی و برنامه ریزی کنیم. برای مثال اگر عملکرد یک شرکت مطلوب نباشد به قطع نمیتوان تصمیماتی در رابطه با سرمایه گذاری و ... برای سال یا سالهای آینده گرفت. 

گزارشات میان دوره ای

کسانی که در رشته حسابداری فعالیت دارند یا حتی به تازگی در رشته های مربوط به حسابداری مشغول به کار شده اند قطعاً با عبارت گزارشات میان دوره ای آشنا یا حداقل به گوششان خورده است گزارشات میان دوره ای همانطور که از اسمش مشخص است نوعی گزارش است که وضعیت مالی یک شرکت اعم از خرید ، فروش ، درآمد ، تولید ، سود و زیان و ... را در یک دوره معین مثلا سه ماهه ، شش ماهه یا نه ماهه نشان میدهد . زمان این گزارش ها منوط به نیاز یک شرکت است می تواند دوره ای یا فصلی باشد. در واقع این گزارشات میان دوره ای هستند که پیش بینی کننده میزان سود و زیان یا حتی درآمد در سال مالی بعد خواهند بود. .

بستن سال یا دوره مالی 

همانطور که گفتیم سال مالی شرکت ها 12 ماهه می باشد این 12 ماه می تواند از هر تاریخی شروع و تا 12 ماه بعد آن ادامه داشته باشد. مهم نیست تاریخ شروع سالی مالی چه تاریخی باشد مهم این است که دوره ای 12 ماهه باید داشته باشد.

یکی از علل تعیین سال مالی این است که مسائل و امور مالی را در یک دوره بررسی کنیم. یعنی یک مقطع زمانی داشته باشیم که تا بتوانیم نتایج مطلوبی داشته باشیم بنابراین در تاریخ معینی یعنی درست 12 ماه بعد این سال یا دوره مالی را میبندیم تا دوره مالی را با اعداد و نتایج رسیدگی شده شروع کنیم. بستن سال مالی یا همان دوره مالی میتواند به کم کردن حجم امور شرکت ها کمک شایانی کند . رسیدگی به اطلاعات سه سال شرکت آسان است یا رسیدگی به یک سال مالی؟ و البته هرچه حجم کار بیشتر باشد دقت پایین آمده و درصد اشتباه بالاتر می رود. موضوعی که در بستن سال مالی برای بعضی از شرکت ها ممکن است پیش آید این است که برخی به علت تعداد بالای فاکتور ها به ادارات و مراجه ذی صلاح مراجعه میکنند و درخواست ریست شدن یا از نو همان یک شروع شدن فاکتور را دارند که در برخی موارد با بررسی شرایط شرکت و ... با درخواست ایشان موافقت می شود. 

بستن سال مالی

یکی از علل بستن سال مالی بالاتر رفتن دقت در محاسبات یک سال است چراکه اگر محاسبات در زمان طولانی تری انجام پذیرد دقت پایین می آید پس نتیجه میگیریم که صحت و درستی در انجام امور از اهمیت بالایی برخوردار است پس باید در نظر داشته باشیم که قبل از بستن سال مالی از صحت و درستی اطمینان حاصل کنیم. بستن سال مالی از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا همانطور که پیشتر به آن اشاره کردیم بعد از بستن سال مالی فاکتور ها از نو مجدد شماره گذاری می شود و اسناد مندرج در سال مالی از شماره های موقت به شماره های دائمی تبدیل می شود. درج سند افتتاحیه و اختتامیه از موضوعات حائز اهمیت در دنیای حسابداری و شرکت ها می باشد. 

نکاتی که قبل از بستن سال مالی باید به آن توجه داشته باشیم

  • کلیه ترازهای مالی بررسی شود.
  • صحت موجودی کالا تایید و انبارگردانی انجام شده باشد
  • موجودی حساب صندوق تایید شده باشد
  • کاردکس ها کنترل شود
  • کلیه اسناد حسابداری طبق قانون حسابداری ثبت شده باشد
  • موجودی انبار تایید شده و قیمت میانگین هر کالا بدست آمده باشد.
  • موجودی های منفی تعیین وضعیت و بررسی شود.
  • اسناد سورت و به ترتیب باشد. 

 

ارسال نظر

ایلیا حساب
پاسخ در سریع ترین زمان
ایلیا حساب
خوش آمدید
چطور میتونم کمکتون کنم؟
01:52
با ما در واتساپ صحبت کنید