شماره های تماس
تماس با ایلیا حساب

صورت مغایرت بانکی چیست؟

صورت مغایرت و برطرف سازی آن را میتوانیم یکی از پایه ترین و اصلی ترین کار های حسابداری بدانیم البته حسابداری مملو از کار های انبوه می باشد ولی صورت مغایرت و مخلفات آن بی شک یکی از این اصلی ترین هاست . اگر در پی آموختن مسائل مربوط به صورت مغایرت و ... می باشید این مقاله می تواند در این رابطه به شما کمک کند. در ادامه این مقاله با ما باشید.

ایلیا حساب / بلاگ ایلیا حساب / صورت مغایرت بانکی چیست؟
صورت مغایرت بانکی چیست؟
4 آذر، 1399
بازدید 12833 مرتبه

امتیاز : 4.2
تعداد رای : 116

no pic
عنوانین
یکی از حساب های اصلی و پر کاربردی که امروزه از کوچک تا بزرگ ! از دانشجو تا مدیرعامل با آن سر و کار دارند حساب بانک است اگر شما اختلافی هر چند کوچک در حساب بانکتان پیدا کنید چه حسی به شما دست می دهد زمانی که در میابید عددی از حسابتان کسر شده است که نباید کسر می شده یا موجودی شما با آنچه در تصورتان است مغایرت دارد. دیگر فرض کنید زمانی که یک شرکت با حجم و انبوه کاری به طبع فراتر در حساب بانک به مغایرت بخورد. در این مقاله قرار است در مورد صورت مغایرت بانکی ، علل وقوع آن ، نحوه بر طرف سازی مغایرت بانکی و اهمیت و کاربرد آن در حسابداری به توضیح بنشینیم. مغایرت بانکی و برطرف سازی آن از امور اولیه جاری حسابداری می باشد بنابراین برای کسانی که در رشته حسابداری به تحصیل مشغول هستند و یا کسانی که به تازگی در رشته حسابداری به کار مشغول شده اند این مقاله میتواند بسیار مفید باشد. 

صورت مغایرت بانک چیست؟

هر شرکتی صرف نظر از فعالیت آن ، بعد از دوره ای مشخص نیاز است حسابهایش را دوره کند تا از صحت آن اطمینان حاصل کند این صحت درستی معمولاْ توسط گزارشاتی که از سیستم های حسابداری گرفته می شود نیز قابل کنترل است ولی حساب هایی وجود دارد که از اهمیت بالایی برخوردار است و به همچنین حساسیت بیشتری دارد. یکی از این حساب ها حساب بانک است . حساب بانک را میتوان در رده حساب سرمایه و سایر حساب های اصلی به همان اندازه مهم دانست. به هر حال حسابی است که نقدینگی یک شرکت را نشان میدهد و حسابی که نقدینگی آن درست نباشد باید به سایر حساب هایش نیز شک کرد. صورت مغایرت بانکی را میتوانیم  بررسی و تحلیل برداشت ها و واریزی های بانکی  با داشتن شرحی درست برای هر یک  دانست. در واقع باید صورت حساب بانک که معمولاْ‌ توسط مدیرعامل و یا مشاوره مالی تهیه می شود و در اختیار حسابدار قرار میگیرد ، برداشت های انجام شده باید دقیقاْ طبق فاکتور ها و فیش و قبض های موجود باشد اگر حساب بانک شما در این حالت باشد تبریک می گوییم! شما هیچ مغایرتی در حسابهایتان نداشته و همه چی درست جای خودش است . در غیر اینصورت نیاز حساب ها ، اسناد و مدارک ، فیش های موجود ، قبض های پرداختی و ... را مجدد بررسی کنید تا به این مغایرت رسیدگی کنید البته صورت مغایرت بانکی سه دسته مختلف دارد که در ادامه به آن خواهیم پرداخت :
  • اولین حالت یا بهترین حالت این است بستانکاری یا بدهکاری بانک های شما واضح ، مشخص و بدون هیچ ابهامی باشد در این صورت کلیه دریافت ها و پرداخت ها طبق مدارک مورد موجود انجام شده که در این حالت حساب شما هیچ مغایرتی ندارد. 
  • حالت دوم که می تواند بد باشد این است که سمت راست و چپ یا همان بدهکار بستانکار شما با یکدیگر هم خوانی ندارد که در این با مراجعه به اسناد و مدارک موجود و بررسی تاریخچه حساب ها و فعالیت مالی شرکت میتوانید به بر طرف سازی مغایرت بانکی بپردازید. 
  • حالت سوم که به نظر از دو حالت قبلی بدتر می باشد را میتوان اینگونه شرح داد که بدهکار و بستانکار شما همخوانی دارد ولی مانده مطابق محاسبات شما نمی باشد. 
نکته : یکی از موضوعات خیلی مهم در رابطه با داشتن حساب بانکی مرتب و دقیق این است که باید کلیه اسناد و مدارک موجود و مربوط را بایگانی کنید زیرا به علت مشغله زیاد امکان فراموش کردن شرح تراکنش ها وجود داشته و در صورت نبود شرح یا علت مناسب برای تراکنش بانکی حساب شما باز مانده و مغایرت به وجود می آید. ضمناً باید تراکنش ها چه واریز چه برداشت به صورت آنی همان لحظه در صورتحساب منظور شود.

مغایرت بانکی چگونه بوجود می آید:

  • اولین علتی که بسیار رایج می باشد اشتباه در ثبت اعداد است ممکن است بانک اشتباهاْ عددی که شما به حساب واریز یا از حساب برداشت کرده باشید را به صورت اشتباه در حساب بانکتان منظور کرده باشد. که این موضوع کمی نادر بوده ولی اشتباه توسط حسابدار یا مدیرمالی رایج تر است ممکن است فاکتور ها ، اسناد مالی ، قبض ها و ... با عدد اشتباهی در سیستم وارد شده باشد در نتیجه عدد درج شده در سیستم با عدد موجود در بانک تطابق ندارد. 
  • اشتباه دیگری که ممکن است پیش آید باز به سهولت کارمند یا حسابدار باز می گردد . ممکن حساب بانک شما آخر وقت اداری بدهکار یا بستانکار شود و به علت کمبود وقت و پایان وقت اداری کارمند یا حسابدار نتواند آن را ثبت کند در نتیجه این مورد به روز بعد منتقل شده که در اکثر مواقع ثبت این مورد فراموش میگردد. که این فراموشی را میتوان از علل اصلی مغایرت در حساب بانک دانست. 
  • موضوعات دیگری که ممکن است در صورت حساب بانک مغایرت ایجاد کند کارمزد بانکی است که به علت عدم ارسال اعلامیه آن ممکن است به عنوان یکی از علل مغایرت صورت حساب بانک شناخته شود. مغایرت های ریز و جزئی معمولاً به کارمزد مربوط می شود
  • علت دیگری که میتواند باعث مغایرت در حساب های بانک شما شود گزارش نگرفتن به صورت روتین و ماهانه می باشد اگر شما به صورت منظم هر هفته هر ماه یا طی هر مدت معین دیگری از حساب بانکتان گزارش تهیه کنید و به برطرف کردن مغایرات آن بپردازید تعداد تراکنش ها کمتر بوده و به روی یکدیگر جمع نگشته و تلبار نمی شود. 
  • یکی دیگر از دلایلی ممکن است باعث مغایرت بانکی شود دیدن اعداد به صورت جا به جا می باشد این در واقع یک اشتباه غریزی که ممکن است ناشی از خستگی یا هر دلیل دیگری باشد. مثلا بارها شده است عدد 148200 را 128400 بخوانیم شاید بگویید این که امکان پذیر نیست ولی در صورتی که شما با اعداد زیاد سر و کار داشته باشید انجام این اشتباه نیز امکان پذیر است . به حالت مقلوب دیدن گفته می شود که مثلاً مقلوب عدد 31 را 13 می خوانند که در واقع همان اصطلاح دیدن اعداد به صورت جا به جا می باشد.البته نا گفته نماند از حسابداران خبره شرکت حسابداری ایلیا حساب به ندرت ممکن است چنین اشتباهاتی رخ دهد .

روش های تنظیم صورت مغایرت های بانکی :

اولین و رایج ترین روش را میتوان استفاده از صورت حساب بانک مطرح کرد: این روش معمولاً بین همه ی حسابداران و همه ی شرکت ها رایج ترین است که برای هر دریافتی و پرداختی که در صورتحساب بانک شما موجود است مدرک ، فاکتور ، قبض یا فیشی وجود داشته باشد.  این روش در حالت عکس هم امکان پذیر بوده به صورتی که شما مدارک و مستندات را مبنا قرار داده و انتظار می رود بانک شما طبق این مدارک بدهکار یا بستانکار شده باشد. مهم این است که اعدادی که در حساب بانک شما درج شده است واقعی بوده ، توضیح ، مدرک قانع کننده و قابل ارائه ای برایش وجود داشته باشد و با استفاده از بایگانی صحیح مدارک حتی بعد از گذشت مدت زمان زیادی قابل ارجاع باشد
 

ارسال نظر

ایلیا حساب
پاسخ در سریع ترین زمان
ایلیا حساب
خوش آمدید
چطور میتونم کمکتون کنم؟
11:32
با ما در واتساپ صحبت کنید