شماره های تماس
تماس با ایلیا حساب

مالیات علی الراس چیست و چگونه محاسبه می شود؟

اگر ذره ای در داستان های مالیات فرو رفته باشید و با اصطلاحات آن آشنایی داشته باشید دیگر می دانید که علی الراس مالیاتی بدترین اتفاقی است که می تواند برای هر شخص حقیقی یا حقوقی رخ دهد. در این مقاله قرار است به زیر و بم داستان علی الراس مالیاتی و علل علی الراسی و نحوه محاسبه مالیات برای این دسته افراد بپردازیم. در ادامه این مقاله با ما باشید.

ایلیا حساب / بلاگ ایلیا حساب / مالیات علی الراس چیست و چگونه محاسبه می شود؟
مالیات علی الراس چیست و چگونه محاسبه می شود؟
8 آذر، 1399
بازدید 12974 مرتبه

امتیاز : 4.4
تعداد رای : 101

no pic
عنوانین
یکی از موضوعاتی که متاسفانه ممکن است برای هر نوع شخص حقیقی و حقوقی پیش آید و هر کسی در هر یک از رسته های مالیاتی به فعالیت مشغول باشد می داند که علی الراس شدن میتواند بدترین اتفاقی باشد که برای یک شرکت رخ دهد. علی الراس شدن دلایل متفاوتی دارد که در این مقاله به آن خواهیم پرداخت ، نحوه محاسبه مالیات در شیوه علی الراس با سایر روش های تعیین مالیات متفاوت می باشد که در این مقاله به توضیح آن به تفضیل خواهیم پرداخت. اگر شما دانشجوی حسابداری یا کسی که به تازگی وارد عرصه حسابداری و مالیاتی هستید این مقاله میتواند برای شما مفید بوده در ادامه قرار است به معرفی و تشریح مالیات علی الراس و چگونگی محاسبات مالیات علی الراس خواهیم پرداخت در ادامه با ایلیاحساب همراه باشید. 

مالیات علی الراس چیست؟

همانطور که می دانید هر شخصی اعم از حقیقی یا حقوقی در واقع هر نوع واحد تجاری که به کسب درآمد در جامعه مشغول است باید در دوره ای مشخص شده از سوی دولت با توجه به نرخی مصوب و تعیین شده مالیات مربوط به صنف خودش را پرداخت کند. همانطور که در مقالات قبلی به این موضوع اشاره کردیم یکی از موضوعات خیلی مهم اظهارنامه مالیاتی است که بر دو نوع می باشد یک مورد اظهارنامه عملکرد است که به صورت سالیانه و مورد دوم اظهارنامه ارزش افزوده می باشد که به صورت فصلی می باشد که باید در موعد مقرر که برای اظهار نامه عملکرد 4 ماه بعد از پایان دوره مالی بوده و برای اظهارنامه ارزش افزوده نهایتاً 15 روز بعد از پایان هر فصل می باشد ، مورد دیگری که اشخاص حقیقی و حقوقی موظف به تسلیم و پرداخت آن در موعد مقرر هستند تهیه و ارسال معاملات فصلی است که همان طور از نامش مشخص است باید به صورت فصلی تهیه شده و در سایت رسمی مالیات وارد شود. نهایت مهلت ارسال معاملات فصلی 45 روز بعد پایان هر فصل می باشد. البته تهیه و ارسال این لیست ها کفایت نمیکند و افراد حقیقی و حقوقی باید اسناد و مدارکی که تحویل و ارائه آن به اداره مالیات الزامی می باشد را در قالب دفاتر ، روکش سند و ... آماده کرده و به اداره ذی ربط تحویل نمایند. در صورتی که اظهارنامه ها و دفاتر ارسالی مورد قبول اداره مالیات باشد به این حالت رسیدگی از طریق قبول دفاتر گفته می شود.
ممکن اظهارنامه و فرم های ارسال شده توسط مودی (کسی که به اداره های دولتی باید مالیات پرداخت کند) توسط اداره مالیات مورد تایید نباشد و یا مودی به هر دلیلی اعم از فراموشی ، آماده نبودن گزارشات و خیلی دلیل دیگر نتواند اظهار نامه های نامبرده را ارسال نماید و یا ممیز مالیاتی ممکن است تخلفی اعم از کم و زیاد نشان دادن درآمد و هزینه و... بیابد در این حالت است که اظهار نامه های مالیاتی ارسال شده توسط مودی مورد تایید نبوده و اداره مالیات ممیز هایش را به سمت افراد حقیقی و حقوقی روانه کرده و آنها خود با بررسی مدارک و اسناد موجود میزان درآمد ، فروش ، سود و ... را محاسبه کرده و با در نظر گرفتن این شرایط عددی را به عنوان مالیات در نظر میگیرند.  به این حالت مالیات علی الراس گفته می شود به عبارت دیگری مالیات علی الراس عبارت است از مالیاتی که خود ممیزان مالیاتی برای شخص حقیقی و حقوقی تعیین میکنند. نام دیگر این روش تعیین مالیات برای شرکت و افراد را رسیدگی از طریق علی الراس می نامند.  در ادامه به علل علی الراس مالیاتی خواهیم پرداخت. 

دلایل علی الراس مالیاتی چیست؟

قانون مالیات های مستقیم ماده 97 علل اصلی علی الراس را اینگونه تعریف میکند:
  • صورت های مالی در موعد تعیین شده توسط اداره مالیات ارائه نشود
  • ممکن است افرادی عمداً یا سهواً  از ارائه مدارک ، اسناد مالی و دفاتر قانونی به اداره مالیات خودداری کنند اگر در رابطه با دفاتر قانونی و تحریر دفاتر توسط شرکت حسابداری سوال یا ابهامی دارید توصیه میکنم مقاله ایلیا حساب در رابطه با تحریر دفاتر را از دست ندهید. 
  • دلیل دیگری که ممکن است شخصی اعم از حقیقی یا حقوقی علی الراس شده باشد این است که مدارک و دفاتر یا اظهارنامه های مذکور مبهم به نظر برسد . حال این ابهام ممکن است بابت اشتباه ، رعایت نکردن استاندارد ها ، تخلف یا کم و زیاد نشان دادن اقلام مندرج در صورت های مالی و ... باشد. 
  • در حالت دیگری فرد همه ی اقلام موجود در صورت های را به صورت درست انجام داده است ولی با این حال برای فاکتور ها و هزینه های تحمیل شده مستندات قابل اتکایی ندارد . در این حالت نیز شرکت یا شخص نیز علی الراس خواهد شد . 
  • درصورت بروز اشتباهی که نتوان آن را ثابت کرد مانند پاره شدن و اشتباه نوشتن دفاتر ، ریختن و افتادن لکه غذا و ... بروی دفاتر قانونی ، دفاتر شما رد و در صورت رد دفاتر شما علی الراس خواهید شد. 
اگر شما در ارائه مدارک حتی بخش کوچکی از مدارک خودداری کنید دو حالت پیش خواهد آمد : 
  1. اگر این مدرک ارائه نشده مربوط به هزینه باشد عدد مربوط به آن از کل هزینه هایتان کسر شده و به عبارت دیگر هزینه شما کمتر نشان داده می شود که در نهایت سود شما بالاتر و شما باید مالیات بیشتری پرداخت کنید. 
  2. حالت دوم این است که اگر این مدارک ارائه نشده مربوط به درآمد باشد اداره مالیاتی با علی الراس کردن شما درآمد واقعی شما را محاسبه خواهد کرد . 

مالیات علی الراس چگونه محاسبه می شود ؟ 

در صورتی که شخص حقیقی و حقوقی علی الراس شود ممیزان مالیاتی سوابق دولتی و غیر دولتی آن فرد را در ادارات و سازمان های مربوطه بررسی میکنند و با در نظر گرفتن این سوابق و بررسی میزان فروش و ... مبلغ فروش و درآمد را تخمین می زنند و با استفاده از دفترچه ضرایب ، درصد مالیات را بر اساس صنف آن شخص یا شرکت تعیین کرده و شخص مودی مشمول به پرداخت می باشد. این حالت را اصطلاحاً مالیات علی الراس می خوانند.

دفترچه ضرایب چیست؟

دفترچه ضرایب یکی از موضوعات مهم در اداره مالیات می باشد این دفتر است که تعیین میکند هر فرد باتوجه به صنفی که به آن اشتغال دارد باید چه میزان مالیات پرداخت کند  البته این موضوع فقط مربوط به کسانی است که علی الراس شده اند. که ممیزان مالیاتی با استفاده از این دفتر است که مشخص میکنند که شما باید چقد مالیات پرداخت کنید. در این دفتر ابتدا به دسته بندی هر صنف پرداخته است و بعد در ادامه هر صنف به معرفی چهار قسمت خرده فروش ، عمده فروش ، تولید کننده و وارد کننده خواهد پرداخت. به عبارت دیگر فردی که در صنف مواد غذایی مشغول است نسبت به اینکه تولید کننده ، خرده فروش ، عمده فروش و وارد کننده می باشد باید درصد مشخصی از مالیات را پرداخت کند. البته با توجه به این دسته بندی ها نیز توضیحات ، نکات و استثنائاتی وجود دارد که میمیز با در نظر گرفتن این مطالب مالیات را تعیین خواهد کرد. 

مالیات علی الراس چه معایب و عواقبی دارد؟

اکثر کسانی که واحد های تجاری داشته یا به فعالیتی مشغول هستند و به مبحث مالیات آشنایی ندارند مگر کسانی که در رشته های مالی فعالیت میکنند. متاسفانه افراد نامبرده به علت عدم آگاهی نمیتوانند مالیات خود را در فرم ها و تاریخ های تعیین شده به اداره های دولتی تسلیم نمایند و در نتیجه آن شخص علی الراس خواهد شد . علی الراس شدن عواقب بدی دارد که در ادامه به توضیح آن خواهیم پرداخت :
  • اولین  تعیین مالیات از روش علی الراس این است که عدد تعیین شده بسیار بیشتر از عددی است که اگر مالیات به صورت نرمال و عادی تعیین می شد. در نتیجه شما باید مبلغ بیشتری را تحت مالیات توسط علی الراس پرداخت کنید. 
  • علاوه بر مبلغی که به صورت علی الراس برای شما تعیین شده است را باید پرداخت کنید شما باید همچنین جریمه عدم ارسال اظهارنامه یا تحویل دفاتر را نیز پرداخت نمایید . این جریمه حدود 30 درصد سودی است که از روش علل الراس تعیین شده است. 
اگر شما از یک نرم افزار حسابداری مناسب نظیر نرم افزار حسابداری سپیدار که در واقع تاییدیه اداره دارایی را نیز دارد همواره میتوانید گزارشاتی مرتب و دقیق داشته باشید در نهایت از صحت اظهارنامه و سایر اسناد مالی و مالیاتی خود اطمینان خواهید داشت. 

قانون علی الراس حذف شده است! 

قانونی در قانون مالیات های مستقیم به شماره 1394.4.31 قانون علی الراس را اینگونه تشریح می کند . قانون علی الراس به عنوان یکی از روش های تعیین مالیات دیگر معتبر نبوده و حذف می گردد. اداره های دولتی مبنای رسیدگی به وضعیت و تعیین مالیات را تنها و تنها از روش ارسال اظهارنامه های الکترونیکی صحیح می داند این قانون از اظهارنامه های مالیاتی سال 1398 به بعد معتبر می باشد. 
جهت دریافت مشاوره مالی و مشاوره مالیاتی رایگان میتوانید با نصب اپلیکیشن مشاوره مالی ایلیا حساب به راحتی با کارشناسان خبره شرکت حسابداری ایلیا حساب ارتباط برقرار نمایید.
 

ارسال نظر

ایلیا حساب
پاسخ در سریع ترین زمان
ایلیا حساب
خوش آمدید
چطور میتونم کمکتون کنم؟
07:06
با ما در واتساپ صحبت کنید