شماره های تماس
تماس با ایلیا حساب

انبار گردانی چیست؟ و حساب کسر و اضافه انبار چه نوع حسابی است؟

انبار گردانی یکی از موضوعات مهم و پر کاربرد و البته سنگین حسابداری و مالی می باشد و هر شرکتی به هریک از فعالیت های تولیدی و بازرگانی اشتغال داشته باشد لازم است کلیه مراحل و زیر و بم دنیای انبار گردانی را به خوبی دیده باشد. در شرکت های تولیدی و بازرگانی یکی از ارکان های اصلی را با سرفصل انبار گردانی می شناسند در ادامه این مقاله بیش تر به توضیح آن خواهیم پرداخت.

ایلیا حساب / بلاگ ایلیا حساب / انبار گردانی چیست؟ و حساب کسر و اضافه انبار چه نوع حسابی است؟
انبار گردانی چیست؟ و حساب کسر و اضافه انبار چه نوع حسابی است؟
5 آذر، 1399
بازدید 14551 مرتبه

امتیاز : 4.1
تعداد رای : 117

no pic
عنوانین

انبار گردانی ! زمانی که اسم انبار گردانی به میان می آید کسانی که با این موضوع آشنا هستند و دستی در انبار گردانی داشته اند یا دوره ای انبارگردانی پشت سر گذاشته اند ، عرق سردی بر پیشانی اشان خواهد نشست ! چون میدانند علاوه بر سختی و دشواری کار موضوعی است فراسایشی و زمان بر و البته بسیار مهم و همین مهم بودنش است که زمان و دقت بسیاری لازم دارد. امروز در این مقاله قرار است به بررسی مفاهیم انبار گردانی  و حساب کسر و اضافه انبار ، علت و اهمیت انبار گردانی و موضوع اصلی انبار گردانی چیست و چه فایده ای دارد خواهیم پرداخت. این مقاله برای کسانی که قصد آشنایی با سرفصل انبارداری را دارند بسیار مفید خواهد بود. در ادامه این مقاله با ایلیا حساب همراه باشید.

نقش انبار در شرکت ها؟

یک شرکت از بخش های متفاوتی تشکیل شده است. روابط عمومی ، حسابداری ، انبار ، تبلیغات ، نیروی انسانی و ... چند مورد از بخش های یک شرکت می باشد. یکی از موضوعات و بخش های خیلی مهم در یک شرکت مختص به انبار می باشد. انبار معمولاً ساختمان یا سوله ایست که اجناس در آن نگهداری می شود و کالا ها بسته به موارد مختلف نظیر تاریخ انقضا ، شیوه نگهداری ، تقاضای آن در بازار و خیلی موارد دیگر که در ادامه به آن خواهیم پرداخت به انبار وارد و از انبار خارج می شود. انبار معمولاً سرمایه شرکت های تولیدی و بازرگانی شناخته می شود از آنجایی که شرکت های تولیدی مواد اولیه جهت تولید کالا و گاهاً کالای نیمه ساخته یا ساخته شده را در انبار نگهداری میکنند و همینطور شرکت های بازرگانی کالای ساخته شده (کالای آماده فروش) را نیز جهت فروش در انبار نگهداری میکنند سرفصل انبار بسیار مهم و پررنگ تلقی شده و هر گونه غفلت و کاهلی در زمینه انبار داری میتواند خسارت های جبران ناپذیری را به انبار وارد کند. 

انبار گردانی چیست؟

انبار گردانی را اگر بخواهم به زبان ساده شرح دهم انبار گردانی سرکشی و بازرسی و شمارش موجودی کالای درون انبار می باشد تعداد کالا و اقلام موجود در انبار باید مطابق کالای خریداری شده ، کالای فروش رفته و موجودی نهایی درون انبار باشد در غیر اینصورت در انبار گردانی شما مشکلی وجود دارد که اعداد موجود در سیستم با کالای موجود در انبار تطابق ندارد. که در ادامه به علت عدم تطابق کالای درون انبار با اطلاعات مندرج در سیستم خواهیم پرداخت. 
اگر شما گزارش های خرید و فروش شرکت ، آمار دقیق موجودی کالای خریداری یا فروخته شده ، مواد مصرف شده برای ساخت هر نوع کالا را داشته باشید و در طی بازرسی و سرکشی انجام شده از انبارتان ، اعداد بدست آمده از گزارش ها دقیقاً مطابق اقلام و موجودی کالای در انبارتان باشد انبارگردانی شما به درستی انجام شده است. 

انبار گردانی چه زمانی انجام می شود؟

انبار گردانی معمولاً پایان دوره مالی انجام می شود تا تعداد و ارزش ریالی حساب موجود کالا که یک حساب دائمی و ترازنامه ایست در پایان دوره بسته و به دوره بعد انتقال پیدا کند بنابراین در انتهای سال مالی هر شرکتی بهتر است انبار گردانی شود. البته انبار گردانی میتواند طی هر دوره معینی بسته به نیاز شرکت انجام شود ولی در شرکت های خیلی بزرگ بهتر است انبارگردانی به صورت ماهیانه و در شرکت های متوسط به صورت فصلی انجام پذیرد ولی در کل انبارگردانی میتواند هر موقعی که شرکت نیاز داشته باشد انجام شود و البته یکی از مواقعی که انبار گردانی باید انجام شود زمانی است که انبارگردان یا کسی که انبار گردانی میکند عوض میشود . در این هنگام انبارگردانی انجام شده و موجودی کالای موجود در انبار مطابق گزارشات بدست آمده از سیستم می باشد انباردار قدیم موظف است در هنگام تحویل انبار به شخص دیگری از تطابق اطلاعات و موجودی کالا اطمینان حاصل کند ، در رابطه با انبار دار جدید نیز این موضوع صحت دارد و انبار دار جدید باید بعد از اطمینان از صحت کالای موجود و همخوانی آن با اطلاعات درج شده درون سیستم انبار را تحویل گیرد. 

10 نکته کلیدی در رابطه با انبارگردانی که هرگز نباید فراموش گردد : 

  1. انبارگردان باید معتمد و ضمانت شده باشد زیرا انبار یک شرکت قلب یک شرکت می باشد.
  2. روز هایی که امکان ورود و خروج کالا از انبار وجود دارد نیز باید از قبل مشخص و تعیین گردد. 
  3. افرادی که به شمارش کالا مشغول هستند نیز باید معتمد و به کالاها آشنا باشند و به انبار دار گزارش تحویل دهند
  4. کالاهایی که به صورت امانت یا امانی برای زمان محدودی در انبار شرکت نگه داشته می شوند از حساب کالاهای خود شرکت جدا شوند. 
  5. نام ، مشخصات ، تاریخ ورود و ... هر کالا بر قفسه یا بخش مربوط به آن کالا ثبت و درج شود. 
  6. به کالا های شمرده شده مشخصه ای داده شود که بازشماری نشود. 
  7. توصیه می شود وظیفه شمارش به دو نفر سپرده شود فرد اول کالا را بشمارد ولی نفر دوم بعد از تایید شمارش نفر اول آن را در دفاتر ثبت کند.
  8. اگر کالاهایی در انبار وجود دارد که وزن آنها ملاک است حتما از صحت ترازو و ... اطمینان حاصل کنید. 
  9. یک نفر به صورت رندوم و تصادفی قسمتی از بخش های شمرده شده را مجدد بشمارد. 
  10. در هنگام شمارش علاوه بر دو نفری که مسئول شمارش هستند انباردار باید حضور داشته باشد چون وی از آمار دقیق انبار مطلع بوده و به شکل و اسم کالاها آشنایی دارد.

دوره های انبار گردانی : 

  • انبار گردانی پایان دوره 
  • انبار گردانی میان دوره 
  • انبار گردانی رندوم یا موردی 

نگهداری موجودی کالا :

نگهداری موجودی کالا در روش ادواری و دائمی انجام میپذیرد 
  • نگهداری موجودی به روش دائمی  : 
در این روش موجودی کالا در هر خرید و فروش کم و زیاد می شود و بعلت گردش حساب موجودی کالا باید دائماً انبارگردانی شود . البته به علت بروز بودن حساب موجودی کالا ، این حساب بروز بوده و انبار گردانی آن کاری پیچیده و دشواری نیست و زمان زیادی نیاز نخواهد بود. 
  • نگهداری موجودی کالا به روش ادواری :
در این روش از نگهداری کالا با حساب موجودی کالا کاری نداریم ولی تنها لازم است جهت تراز نامه و صورتهای مالی در پایان دوره مالی و درج عدد موجودی کالا ، عملیات انبارگردانی انجام شود. 

حساب کسر و اضافه انبار : 

کسر و اضافه انبار از موضوعاتی است که ممکن است هر شرکتی که با انبار سر و کار دارد به آن بر بخورد . کسر و اضافه حسابی موقت است که در پایان سال مالی با حساب خلاصه سود و زیان بسته می شود . کسری و اضافه همانطور که از نامش پیداست زمانی مورد استفاده قرار میگیرد که انبار شما کسری موجودی کالا یا اضافه موجودی کالا داشته باشد. در صورتی که عدد موجود در سیستم بیشتر از  تعداد کالاهای موجود در انبار باشد شما کسری انبار و در صورتی که تعداد کالای موجود در انبار بیشتر از موارد ثبت شده در سیستم باشد شما اضافه انبار دارید. 
در صورت وجود کسری انبار باید موجودی ثبت شده در سیستم کاهش  یابد که سند حسابداری آن از قرار حساب کسر و اضافه انبار بدهکار و موجودی کالا بستانکار بوده و درصورت وجود اضافه انبار باید موجودی ثبت شده در سیستم حسابداری افزایش یابد که سند حسابداری آن از قرار موجودی کالا بدهکار و کسر و اضافه انبار بستانکار می باشد. 
همانطور که گفته شد حساب کسر و اضافه انبار حسابی موقت بوده و باید در انتهای سال مالی بسته شود این حساب با حساب خلاصه سود و زیان بسته می شود . در صورتی که این حساب مانده بدهکار داشته باشد باید بستانکار شده و حساب خلاصه سود و زیان بدهکار می شود. و درصورت مانده بستانکار حساب کسر و اضافه انبار این سند به صورت عکس می باشد یعنی حساب خلاصه سود و زیان بستانکار و حساب کسر و اضافه انبار بدهکار می باشد. 
 

ارسال نظر

ایلیا حساب
پاسخ در سریع ترین زمان
ایلیا حساب
خوش آمدید
چطور میتونم کمکتون کنم؟
01:34
با ما در واتساپ صحبت کنید