شماره های تماس
تماس با ایلیا حساب

حسابداری و حسابرسی چه تفاوتی دارند؟

همه ی کسانی در رشته های حسابداری یا رشته های حسابرسی مشغول به کار شده اند با شباهت ها و تفاوت هایی روبرو شده اند ما در این مقاله قرار است به توضیح دنیای حسابداری و دنیای حسابرسی ، وظایف حسابرسان و حسابدارن و تفاوت این دو بپردازیم در ادامه با ما باشید.

ایلیا حساب / بلاگ ایلیا حساب / حسابداری و حسابرسی چه تفاوتی دارند؟
حسابداری و حسابرسی چه تفاوتی دارند؟
1 آذر، 1399
بازدید 12525 مرتبه

امتیاز : 4.1
تعداد رای : 120

no pic
عنوانین
صرف نظر از شباهت اسم ، حسابداری و حسابرسی شباهت های دیگری نیز دارند ، علاوه بر این شباهت ها ، تفاوت های عظیمی میان عملکرد و وظایف آن دو رشته نیز موجود است که در ادامه به آن خواهیم پرداخت . این مقاله برای کسانی که به تازگی وارد رشته حسابداری یا حسابرسی شده اند یا قصد آشنایی بیشتر با این دو رشته را دارند بسیار مفید خواهد بود. اگر علاقه مند به فعالیت در رشته حسابداری یا رشته حسابرسی هستید و یا نمیدانید که کدام یک را انتخاب کنید یا این که کدام یک بیشتر به روحیات شما سازگار خواهد بود ما در این مقاله با  شرح وظایف حسابداران و حسابرسان و تفاوت آن ها این مسائل را برای شما حل خواهیم کرد. در ادامه این مقاله با ما باشید. در این مقاله خواهیم خواند که " حسابداری و حسابرسی چه تفاوتی دارد؟ " با ما باشید.
اگر بخواهیم چرخی در تاریخچه ی این دو رشته بزنیم از زمان های قدیم وقتی که خبری از این نرم افزار های تکمیل شده حسابداری نبود مردم ، مغازه داران یا کسانی که میخواستند به وضعیت مالی کسب و کار خود رسیدگی کنند از چرتکه ، ماشین حساب ها یا دفتر نویسی که در برخی مواقع هنوز رایج است استفاده می کردند امروزه با پیشرفت تکنولوژی و گذر زمان کمتر کسی از محاسبات کاغذی و ماشین حساب و محاسبه دستی برای رسیدگی و تعیین وضعیت مالی خود استفاده می کند. علت آن را میتوانیم وقت گیر بودن ،  درصد اشتباه بالا و خیلی مسائل دیگر دانست. در زمان های قدیم هر فردی معمولا صاحب کسب و کار خود وظیفه محاسبه سود یا زیان و در کل وضعیت مالی کسب و کار را بر عهده داشت کم کم با گذر زمان و تخصصی شدن امور پای حسابداران و حسابرسان به عرصه ی کار باز شد و اندی نگذشت که بازار این رشته های مالی اعم از حسابداری ، حسابرسی و ... داغ شد. تا جایی که حسابداری را زبان تجارت خواندند. 
امروزه با استفاده از تکنولوژی و تکامل نرم افزار های حسابداری ، فردی موفق خواهد بود که شیوه ی استفاده از این نرم افزار ها را آموخته باشد و با استفاده از این نرم افزار های مالی به نتایج مطلوب دست یابد.  نرم افزار های حسابداری با پیشرفتی که روز به روز دارند به عنوان دست راست حسابداران و حسابرسان خوانده می شوند. 

حسابداری چیست؟

اطلاعاتی که به نرم افزار های مالی وارد میکنیم را میتوان به عنوان داده ها ، انجام عملیات حسابداری را اعم از ثبت سند حسابداری را میتوان به عنوان قسمت پردازش و نتایج و گزارشاتی را که از این سیستم ها دریافت میکنیم میتوان به عنوان خروجی خواند. خروجی یا همان اطلاعات بدست آمده از نرم افزار های مالی را میتوان بهترین گزینه برای تصمیم گیری های افراد نظیر مدیران کسب و کار ها و ... دانست . مدیران با استفاده از این نوع گزارشات خروجی نرم افزار های مالی به علاوه تحلیل های یک حسابدار توانا می توانند برای دوره ی جاری و آتی تصمیم گیری کنند . همانطور که در اصول حسابداری یعنی پایه حسابداری خوانده و آموخته ایم حسابداری قرار است از : فرایند شناسایی ، ثبت ، طبقه بندی ، تجزیه و تحلیل ، خلاصه کردن و در نهایت تبدیل آن به صورت های مالی . همانطور که مشخص است یک حسابدار توانا باید قابلیت شناسایی(نوع حساب ، ماهیت حساب، نوع سند و ... ) ، ثبت و طبقه بندی و مهم تر از همه تجزیه و تحلیل حساب ها را داشته باشد. همانطور که گفتیم تنها گزارشات مالی کافی نیست و این قدرت تحلیل یک حسابدار است که در قالب خدمات حسابداری به کمک مدیران می آید. 

حسابرسی چیست؟

حسابرسی نیز از قدیم  الیام در میان مردم ، مدیران و ... رواج داشت شروع حسابرسی در ایران به سالهای 1310و 11 برمیگردد که به وسیله قانون تجارت به میان آمد. که هر شرکت باید یک نفر از بین سهامداران ، اعضا یا خارج از شرکت بعنوان حسابرس انتخاب کنند تا وی بتواند اسناد ، صورت های مالی و ... را بررسی کند و گزارشش را به مجمع عمومی تحویل دهد. کار خدمات حسابرسی را میتوان بررسی و بازرسی اسناد و صورت های مالی و هر نوع اطلاعات مالی دیگری به منظور کشف تقلب دانست در واقع حسابرس بازرسی است که صحت و درستی فعالیت یک شرکت را تایید می کند. در واقع به بیان دیگر حسابرس وظیفه تایید صحت و درستی عملیات و کار حسابدار را بر عهده دارد. این موضوع تا سال 1366 که سازمان حسابرسی که تاسیس شد حالتی رسمی به خود گرفت و شغل حسابرسی راه خودش را از زیر مجموعه ی حسابداری بیرون کشید سازمان حسابرسی زیر نظر دارایی و اقتصاد فعالیت میکند. این رشته در طی این سالها دست خوش اصلاحیات و تبصره های فراوان بوده و امروزه همانند الماسی می درخشد.

تفاوت بین حسابداری و حسابرسی در چیست؟

زمانی که عملیات حسابداری به پایان می رسد در واقع عملیات حسابرسی شروع می شود. این به معناست که همانطور که قبلتر به آن اشاره کردیم وظیفه حسابرس تایید و بررسی صحت و درستی عملیات حسابدار می باشد به همین منظور است که صورت های مالی تهیه و تسلیم می شود. علت اصلی تهیه و تسلیم صورت های مالی این است که بدانیم آیا این صورت های مالی تهیه شده بر اساس اصول حسابداری و حسابرسی می باشد یا نه؟
حسابداران وظیفه تهیه گزارشات مالی اعم از صورت ترازنامه ، صورت سود وزیان ، صورت گردش وجوه نقد ، صورت درآمد و یادداشت های توضیحی و ... را دارند این در حالی است که حسابرسان وظیفه بررسی و تایید صحت اطلاعات تهیه شده توسط حسابداران می باشد. 
تفاوت دیگر رشته حسابداری و حسابرسی را میتوان بازه زمانی فعالیت آنها دانست حسابداران هر روز به فعالیت مشغول بوده و بازه زمانی تعیین شده و مشخصی ندارند این در حالی است که حسابرسان معمولاً در انتهای سال مالی یا در انتهای فصل مشغول هستند. مورد دیگری که نیاز به ذکر است این است که حسابرسان برای تشخیص صحت و درستی یا کشف اشتباه و تقلب به مهارت حسابداری نیاز دارند ولی حسابداران چنین الزامی در رابطه با آموختن رشته حسابرسی ندارند. 
 

ارسال نظر

ایلیا حساب
پاسخ در سریع ترین زمان
ایلیا حساب
خوش آمدید
چطور میتونم کمکتون کنم؟
03:21
با ما در واتساپ صحبت کنید