شماره های تماس
تماس با ایلیا حساب

هر چیزی که باید در مورد مالیات تراکنش بانکی بدانید..

مالیات تراکنش بانکی - بخشنامه تراکنش بانکی - بخشنامه جدید تراکنش بانکی - سقف رسیدگی به تراکنش های بانکی - سقف تراکنش بانکی - محاسبه نرخ مالیات تراکنش بانکی - موارد مشمول تراکنش بانکی - مالیات تراکنش بالا 500 میلیون - رصد حساب بانکی بالای 500 میلیون افراد بیکار شروع شد - حساب بانکی بالای 500 میلیون - مالیات حساب بالای 500 میلیون - رصد حساب افراد بیکار - مالیات افراد بیکار - حد نصاب گردش حساب

ایلیا حساب / بلاگ ایلیا حساب / هر چیزی که باید در مورد مالیات تراکنش بانکی بدانید..
هر چیزی که باید در مورد مالیات تراکنش بانکی بدانید..
21 شهريور، 1401
بازدید 74583 مرتبه

امتیاز : 4.2
تعداد رای : 140

هر چیزی که باید در مورد مالیات تراکنش بانکی بدانید..
عنوانین

با پیشرفت تکنولوژی و دنیای اینترنت، سازمان امور مالیاتی نیز تغییرات اساسی در سیستم خود ایجاد نموده است و روش های نوینی برای دسترسی به اطلاعات  حساب های بانکی مردم جهت اخذ مالیات بوجود آورده است، از این رو بحث مالیات تراکنش بانکی بیش از پیش داغ شده است، سازمان امور مالیاتی طبق بخشنامه 25 بندی ، موضوع رسیدگی به حساب های افراد با گردش بالا در بازه زمانی 5 سال گذشته را شروع نموده است.


سقف تراکنش بانکی

    


سقف تراکنش بانکی چقدر است؟

برای تراکنش های بانکی سازمان امور مالیاتی سقفی معین نگردیده است و افراد به هر میزان که میخواهند میتوانند با حساب خود کار کنند فقط موارد درامدی باید در قالب اظهارنامه به اداره دارایی اعلام گردد تا خدای ناکرده بحث کتمان درامد پیش نیاید. 

همچنین در بخشنامه جدید  موضوع مالیات بر تراکنش بانکی بالای 500 میلیون تومان برای افراد بیکار مطرح گردیده است که در ادامه میتوانید جزئیات آن را مشاهده نمایید.

موارد مشمول مالیات تراکنش های بانکی چیست؟

هر تراکنش بانکی که در حساب بانکی افراد ثبت گردد اگر در خود ماهیت درامدی داشته باشد جز موارد مورد بررسی ممیزین مالیاتی قرار خواهد گرفت که از این رو به کلیه مودیان و افراد پیشنهاد میگردد موارد درامدی و عملیات تجاری خود را با در یک حساب بانکی جداگانه انجام دهند و در قالب اظهارنامه عملکرد چه بصورت حقیقی و یا حقوقی ابراز نمایند.

چه نوع تراکنش های بانکی مورد بررسی سازمان امور مالیاتی قرار نمیگیرد؟

همانطور که در بالا ذکر شد بحث اصلی در تراکنش های بانکی ، مبحث درامدی و غیر درامدی برای افراد می باشد از این رو هر تراکنشی که ماهیت درامد در خود نداشته باشد و یا مالیات آن بر حسب معامله پرداخت شده باشد (خرید و فروش ملک، وسیله نقلیه و ...) جز موارد حساس در تراکنش بانکی تلقی نمی گردد، اما نکته کلیدی در جلسه رسیدگی تراکنش های بانکی اثبات این موارد می باشد که حتما پیشنهاد میگردد مستندات خود را حد اقل به مدت 5 سال بایگانی نمایید.

موارد غیر مشمول مالیات در تراکنش های بانکی چیست؟

  1. واریز های بابت هزینه های عمومی و روزمره زندگی
  2. درامد هایی که هنگام معامله مالیات آن پرداخت شده باشد
  3. درامد هایی زیر 15 میلیون تومان که مستندات آن در دسترس نباشد
  4. جابجایی حساب ها شخصی
  5. سود بانکی
  6. درامد حاصل از خرید و فروش سهام
  7. برداشت های شخصی از حساب شرکتی

حوزه ی رسیدگی به مالیات تراکنش های بانکی بر چه اساسی تعیین می گردد؟

اولویت اول برای تعیین حوزه مالیات بر اساس محل اشتغال افراد می باشد و اولویت بعدی آدرس محل سکونت فرد می باشد، لازم بذکر است بر خلاف ذهنیت غلط اغلب افراد، حوزه مالیاتی تعیین شده هیچ ارتباطی با  محل شعبه بانکی ندارد.

بازه زمانی رسیدگی به تراکنش های بانکی چگونه می باشد؟

با توجه به اعلام سازمان امور مالیاتی تراکنش های بانکی افراد بصورت سال به سال رسیدگی میگردد که از سال 1393 شروع گردیده و سال به سال پرونده ها مورد بررسی ممیزین قرار خواهد گرفت.

آیا حساب افراد در 5 سال گذشته بصورت یکجا بررسی میگردد؟

خیر حساب افردا بصورت سالیانه (یک سال شمسی) مورد بررسی قرار میگیرد و برای هر سال بصورت جداگانه برگ تشخیص و قطعی صادر میگردد.

تراکنش ها بر اساس هر حساب بانکی رسیدگی می گردد یا کد ملی؟

سوالی که خیلی از افراد در اپلیکیشن حسابداری ما ثبت می نمایند این می باشد که حساب افراد مبنای رسیدگی می باشد و یا کد ملی ، که باید خدمتتان عرض کنیم که گزارشات حساب ها برای بررسی ممیزین از بانک مرکزی اخذ می شود از این رو مبنا کد ملی افراد می باشد و بر اساس گردش حساب افراد مالیات اخذ میگردد و تعداد حساب بانکی هیچ تاثیر مثبتی نخواهد داشت و حتی تعداد حساب بانکی بالا حساسیت و ریسک  رسیدگی مالیات بر تراکنش بانکی را افزایش میدهد.

نرخ مالیات تراکنش های بانکی چقدر می باشد؟

سازمان امور مالیاتی نرخ ثابتی برای مالیات تراکنش های بانکی تعیین نگردیده است و نرخ مالیات بر اساس صنف و نوع فعالیت متفاوت می باشد که ممیزین بر اساس رسته فعالیت و مستندات هزینه ای دریافت شده از مودیان نرخ مالیات تراکنش های بانکی را معیین می نمایند.

پس از ابلاغ رسیدگی مالیات تراکنش های بانکی چه مدت زمان داریم مستندات خود را ارائه دهیم؟

مدت زمان تکمیل مستندات بصورت توافقی با ممیزین صورت می پذیرد ولی معمولا این زمان بین 1 الی 4 هفته می باشد.

چگونه مالیات تراکنش های بانکی خود را کاهش دهیم؟

کاهش مالیات تراکنش های بانکی به عوامل متعدد بستگی دارد که از اصلی ترین موارد آن میتوان به ارائه مستندات مثبته، تهیه فایل آنالیز گردش حساب ، انجام دقیق عملیات حسابداری،  حضور افراد مجرب در جلسات دفاعیه و ... اشاره نمود که پیشنهاد می گردد حتما در این خصوص از افراد مجرب در شرکت حسابداری ، مشاوره مالی و مشاوره مالیاتی دریافت نمایید.

آیا امکان اعتراض به برگ تشخیص صادره بابت مالیات بر تراکنش بانکی وجود دارد؟

بله، کلیه فرایند رسیدگی مالیات بر تراکنش بانکی با رسیدگی مالیات اشخاص یکسان می باشد و امکان اعتراض وجود دارد.

اداره دارایی تراکنش های بانکی چند سال ما را رسیدگی می نماید؟

طبق قانون تراکنش های 5 سال گذشته می تواند مورد رسیدگی اداره مالیات قرار گیرد.



تفکیک حساب تجاری و غیر تجاری (100 تراکنش به ارزش 35 میلیون در ماه)

با توجه به مصوبه اخیر شورای پول و اعتبار ، حسابهای هایی که تعداد تراکنش های بانکی آن بالای 100 مورد در ماه باشد و ارزش این تراکنش ها بیشتر از 35 میلیون در ماه باشد بعنوان حساب تجاری تلقی میگردد و باید مالیات پرداخت شود .

 


بخشنامه جدید مالیات تراکنش بالا 500 میلیون تومان!!!

موضوع رصد حساب بانکی گردش بالای 500 میلیون تومان چیست؟

طبق دستور العمل بخشنامه بانک مرکزی جهت تعیین تکلیف علت گردش بانکی افراد فاقد شغل و بازنشسته و مستمری بگیر، سقف میزان گردش در یک سال شمسی تعیین گردیده است. که از این رو برای افراد بیکار حد نصاب گردش در یک سال مبلغ 500 میلیون تومان تعیین گردیده است و افراد مستمری بیگیر 1 میلیارد و افراد بازنشسته مبلغ 2 میلیارد تومان حد نصاب سقف گردش حساب آنها می باشد.

منظور از سقف تعیین شده چیست؟

منظور از سقف تعیین شده ورودی های کلیه حساب های یک فرد در یک سال شمسی می باشد.

اگر گردش حساب بالای سقف مجاز رفت چه اتفاقی می افتد؟

اگر میزان مبلغ بالاتر از سقف مجاز رفت بانک از طریق تماس و پیامک اطلاع رسانی می نماید و افراد ظرف یک ماه نسب به تعیین تکلیف موضوع باید دلایل و مستندات خود را ارائه نمایند در غیر این صورت حساب مسدود میگردد.

شخص حقیقی فاقد شغل به چه کسی اطلاق می شود؟

در واقع شخص حقیقی فاقد شغل به کسی اطلاق می شود که بابت گردن حساب خود پرونده مالیاتی ندارد و درامد خودر را اظهار نمی نماید. و در بانک بعنوان فرد عادی حساب باز کرده است.

مالیات بر تراکنش بالای 500 میلون


 

 

از این رو پیشنهاد میگردد در خصوص برون سپاری عملیات دفاعیه مالیات تراکنش های بانکی خود با مشاور مالیاتی خبره خدمات مالی ایلیا حساب تماس حاصل فرمایید.

ارسال نظر

حمید قنبری

خیلی خیلی ممنون تازه دستم اومد مالیات تراکنش بانکی یعنی چی

مصطفی امیری

حسین زندی

سلام ، اگه یه فرد بیکار ملکی یا دارایی مثل دلار رو بفروشه که ارزشش بیشتر از ۵۰۰ میلیون تومان باشه تکلیف چیه؟

ایلیا حساب

سوالات رو لطفا با ثبت نام در سایت از طریق سامانه حسابدار اَپ بپرسید بصورت 24 ساعته پاسخگو هستند.

حمید

سلام منظور از 500 میلیون جمع ورود و خروج حساب هست یا فقد ورودی ؟؟؟ مثل من پارسال 400 میلیون به حسابهام واریز شده و 300 میلیون خرج کردم برای اجاره خانه و... الان یعنی گردش پارسال من شده 700 میلیون درسال و شامل 500 میلیون بیشتر شدم

سیروس

طرف از یک جا پول گیرش میاد مثال ارث و میراثی گیرش میاد،باید بیاد جواب بده،بجای سرک کشیدن و دستدرازی کردن به اموال ملت فکری بحال وضع اسفناک ملت بکنید ،با نام مبارزه با پولشویی حساب مردمو خالی میکنید خود حکومت مرکز پولشویی تو جهانه بهتره اون ستاد بره حساب مسئولین مفتخور و انگل زاده هاشونو چک کنند که مثلا پسر فلان سفیر یا نماینده از کجا اینقدر پول آورده .

محمد مهدی رستم پور

سلام حساب مسدود میشه یا مالیات کم میشه و لطفا درصد مالیات رو بفرمایید

پدرام

سوال . شخصی که سرکار هست حقوق بگیر هست و بیمه تامین اجتماعی داره شاغل محسوب میشه ؟

زهره

سلام، سقف تراکنش افراد بیکار، ۵۰۰ میلیونه.که طبق بخشنامه مجموع بستانکاری و بدهکاری است، این یعنی جمع ورود و خروج یا صرفا مجموع ورودی یا مجموع خروجی، یک کدام، ثانیا این بخشنامه سالیانه باید در نظر بگیره سقف رو، حالا با توجه به اینکه تو خرداد ابلاغ شده، آیا محاسبه سالیانه از اول ۱۴۰۱ تا یکساله، یا از ۹ خرداد ۱۴۰۱ تا ۹ خرداد ۱۴۰۲؟

بنده خدا

خيلي خوب ميشه شايد به ظاهر سخت به نظر بياد اما بااين روش كسري بودجه كمتر ميشه و تورم هم كمتر

زهره

سلام من صندوق وام خانگی دارم درماه صد وارد حسابم میشه وبلافاصله با وام دادن خارج میشه ایا مشمول مالیات یا مسدودی حساب میشم؟؟

بهارک حسین پور

با سلام. برادرم به اسم من وام میخواد بگیره. ایا این پول که در حد چند دقیقه قراره به حساب من بیاد و انتقال داده بشه. جز گردش مالی حساب میشه. این حساب هم همیشه خالی هست و ازش استفاده نمیکنم ممنون میشم راهنمایی کنید

الی

جدول زیر گویای نحوه محاسبه مالیات بر گردش حساب است. تا ۵۰ میلیون تومان ۱۵ درصد از ۵۰ میلیون تومان تا ۱۰۰ میلیون تومان ۲۰ درصد به ازای بیش از۱۰۰ میلیون تومان ۲۵ درصد مالبات هر ماه هست

Hasan

سلام...من 7میلیارد بابت فروش دو واحد آپارتمان قرار است دریافت کنم....آیا مالیات بهم تعلق میگیره....یا اینکه به حساب همسرم و خودم واریز کنم؟؟؟؟لطفا راهنمایی بفرمایید

ایلیا حساب
پاسخ در سریع ترین زمان
ایلیا حساب
خوش آمدید
چطور میتونم کمکتون کنم؟
08:20
با ما در واتساپ صحبت کنید