شماره های تماس
تماس با ایلیا حساب

مفاصا حساب بیمه چیست و مشمول چه کسانی می شود؟

یکی از موضوعاتی که اگر در رشته های بیمه ، حسابداری ، مالیاتی و یا حتی هر رشته دیگری که به بیمه مربوط باشد به گوشتان خورده است مفاصا حساب بیمه است. برای کسانی که اطلاعاتی در این زمینه ندارند مفاصا حساب بیمه چیست و مشمول چه کسانی می شود، توصیه می کنیم این مقاله را دنبال کنند.

ایلیا حساب / بلاگ ایلیا حساب / مفاصا حساب بیمه چیست و مشمول چه کسانی می شود؟
مفاصا حساب بیمه چیست و مشمول چه کسانی می شود؟
23 آبان، 1399
بازدید 12686 مرتبه

امتیاز : 4.5
تعداد رای : 98

no pic
عنوانین

در این مقاله به توضیح کامل مفاصا حساب بیمه خواهیم پرداخت ، برای فهم بهتر و بیشتر این موضوع ابتدا خود عبارت مفاصا حساب را توضیح خواهیم داد سپس به توضیح اینکه مفاصا حساب بیمه چیست، چه شرایطی دارد و مشمول چه کسانی خواهد شد خواهیم پرداخت. اگر در زمینه بیمه و مفاصا حساب بیمه و همچنین افراد مشمول دریافت مفاصا حساب سوالی دارید این مقاله برای شما بسیار مفید خواهد بود . در ادامه با ما باشید. مفاصاحساب بیمه انواع متفاوتی دارد . در این مقاله علاوه بر تیتر های داده شده به توضیح انواع مفاصا حساب بیمه، مدارک لازم جهت دریافت مفاصا حساب بیمه تامین اجتماعی و ... نیز خواهیم پرداخت؛ به شما تضمین می دهیم بعد از پایان این مقاله هر آنچه در مورد مفاصا حساب بیمه نیاز است بدانید را فرا خواهید گرفت، لطفا با ما همراه باشید. 

مفاصا حساب به چه معناست؟

اگر بخواهیم در یک کلمه مفاصا حساب را تعریف کنیم ، مفاصا حساب به معنای تسویه می باشد. در واقع کلمه مفاصا به معنای تسویه و عبارت مفاصا حساب به معنای تسویه حساب می باشد. زمانی که شما برگه مفاصا حساب را دریافت می کنید نشان دهنده و اعلام کننده این است که شما تا تاریخ معینی کل بدهی خود را تسویه کرده اید . در انگلیسی ما از عبارت checkout استفاده می کنیم که به معنای تسویه حساب است. به عبارت دیگر مفاصا سندی است که گواهی میکند فرد تا تاریخ معین با بیمه/مالیات و ... تسویه حساب کرده است و بعد از صدور بیمه جدید بدهی های پیشین دیگر برای وی محاسبه نمی گردد. خود عبارت مفاصا حساب را در انگلیسی معادل کلمه Account settling  قرار می دهیم. این عبارت به معنای تسویه کردن یک حساب است . 

مفاصا حساب چه زمانی انجام می شود؟

به طور معمول مفاصا حساب زمانی انجام می شود که قرارداد ، شراکت و یا توافق بین طرفین رو به پایان باشد و زمان تسویه حساب رسیده باشد. در واقع زمانی که وقت تسویه حساب می رسد به عبارتی زمان تهیه عملیات حسابرسی مفاصا حساب است . از نظر و مرحله حسابداری مفاصا حساب همانطور که قبل تر به آن اشاره کردیم گزارشی است که نشان دهنده میزان بدهکاری و بستانکاری و مراحل تسویه حساب می باشد. 

انواع مفاصا حساب:

اگر تا به اینجای مقاله دنبال کرده باشید به قطع متوجه شده اید که گزارش مفاصا حساب فقط مختص بیمه نیست و حالتی عمومی دارد و در هر جایی که پای شراکت ، قرارداد و یا توافقی در میان باشد مفاصا حساب نیز کاربرد دارد . برای شرکت ها صرف نظر از خصوصی یا دولتی بودن آن ها زمانی که به شفاف سازی نیاز و تسویه حساب های مالیاتی نیاز داشته باشند ،کسب گزارش یا گواهی مفاصا حساب از اهمیت بالایی برخوردار است . آنچه در ادامه خواهید خواند خلاصه ای از انواع مفاصا حساب می باشد:

  • مفاصا حساب بیمه
  • مفاصا حساب مالیات
  • مفاصا حساب نقل و انتقال سهام
  • مفاصا حساب آپارتمان 
  • مفاصا حساب انواع ملک

مفاصا حساب بیمه چیست؟ 

مفاصا حساب بیمه یا عبارت انگلیسی آن insurance checkout همانطور که می دانید به معنای تسویه حساب می باشد که در مورد بیمه به معنای تسویه حساب با اداره تامین اجتماعی بیمه می باشد. این تسویه حساب بر مبنای ماده های 37 و 38 قانون تامین اجتماعی تهیه شده است که با ارائه مدارک درخواستی مفاصا حساب بیمه ، میتوانید گزارش مفاصا حساب را دریافت کنید.

مفاصا حساب بیمه تامین اجتماعی چیست و چه کسانی باید انجام دهند؟ 

زمانی که شما مدارک درخواستی جهت مفاصا حساب بیمه را به اداره مربوطه بیمه تامین اجتماعی ارائه می دهید ، گزارش مفاصا حساب که شامل نامه تسویه حساب می باشد تهیه و صادر می شود نامه تسویه حساب بیمه را اینگونه میتوان تعریف کرد : نامه ، گزارش و یا گواهی است که نشان دهنده کل بدهی های شما به اداره تامین اجتماعی و مبلغ واریزی شما جهت بیمه و در نهایت تسویه بودن شما نسبت به این اداره است. 

فرض کنید دو شرکت طی یک قراردادی معتبر به فعالیت مشغول هستند زمان تسویه حساب که می رسد بعد از تایید و صحت اطلاعات مندرج در قرارداد نظیر مدت قرارداد ، مبلغ قرارداد و ... توسط اداره بیمه تامین اجتماعی در واقع مسئول پرونده در اداره بیمه تامین اجتماعی شعبه مرتبط امور مربوط به دریافت برگه مفاصا حساب انجام می پذیرد. نکته ای که ذکر آن الزامی است این است که دریافت گزارش یا نامه مفاصا حساب بر مبنای درصد مکانیکی کار ، درصد دستی کار و درصد بیمه بیکاری انجام می پذیرد. در مرحله آخر دریافت نامه مفاصا حساب درست قبل از اینکه برگه را دریافت کنید بیمه مابه تفاوت را با شما حساب خواهد کرد سپس برگه صادر خواهد شد. 

 

سپرده بیمه ماده 38 قانون بیمه تامین اجتماعی چیست؟

قانون های مالیات ، استاندارد های حسابداری ، قانون های مربوط به بیمه تامین اجتماعی و ... هر یک ماده ها و تبصره های مربوط به خود را  دارند یکی از ماده هایی که علاوه بر کاربرد با ممکن است به گوش شما آشنا باشد ماده 38 قانون تامین اجتماعی است که در مورد سپرده بیمه می باشد که توضیح آن خالی از لطف نیست. 

فرض کنید شما تصمیم دارید دیوار های شرکتتان را رنگ کنید موضوع قرارداد شما دریافت خدمات است و شرکت خدماتی که خدمات حسابداری را به شما ارائه می دهد مجری کار خوانده می شود . هر ماه که کارفرما به مجری واریزی انجام می دهد تا پایان سال 94 معادل 3 درصد و از ابتدای سال 95 این عدد به 5 درصد تغییر کرده است را به عنوان سپرده در حساب بیمه تامین اجتماعی نگهداری می شود و زمانی که پایان قرارداد کارفرما و مجری رسید و پس از تسویه و ثابت شدن عدم بدهی کارفرما ، مبالغ کسر شده به حساب کارفرما باز خواهد گشت. به مبلغ کسر شده ماهانه توسط بیمه از حساب کارفرما سپرده بیمه گفته می شود . 

 

 چه مدارکی برای مفاصا حساب بیمه نیاز است؟ یا مدارک مورد نیاز برای مفاصا حساب بیمه ؟ 

  • نامه درخواست مفاصا حساب از طریق انتقال دهنده ( شرکت یا شخص)
  • تاریخ آغاز و پایان قرارداد 
  • اعلام مبلغ توافقی (مبلغ مندرج در قرارداد ) 
  • اعلام روش تامین مصالح
  • ارائه صورت وضعیت قطعی 
  • ارائه اگهی تاسیس و صورت وضعیت قطعی (ویژه اشخاص حقوقی)
  • ردیف پیمان و کد کارگاهی 
  • گواهی معرفی کارفرما 
  • صدور برگه میزان بدهی ردیف پیمان و کد کارگاهی 
  • کپی کارت ملی و شناسنامه ( افراد حقیقی)
  • ثبت ارزش افزوده
  • و اساسنامه و سایر مدارک ثبتی 

 مراحل درخواست یا دریافت مفاصا حساب بیمه از اداره بیمه تامین اجتماعی به چه صورت است؟ دریافت مفاصا حساب بیمه چه مراحلی دارد؟

  • مرحله اول : درمرحله اول باید نامه ای از سمت شرکت به بیمه بنویسید نامه باید از طرف واگذارنده یا همان کارفرما به اداره بیمه تامین اجتماعی شعبه مربوطه باشد. 
  • مرحله دوم: برای هزینه هایی که مشخص کرده اید باید مبلغ کل کارکرد را نیز مشخص کنید. 
  • مرحله سوم: در نظر داشته باشید در قسمت اول نامه ای که برای دریافت مفاصا حساب از بیمه ، ارسال کردین نوع و روش تامین مصالح مشخص شده باشد. 
  • مرحله چهارم : در نظر داشته باشید اگر کارفرما شخص حقیقی است باید صورت وضعیت تایید شده به همراه تغییرات و اگهی تاسیس را نیز به همراه داشته باشند و به همراه مدارک ارسالی به بیمه تحویل دهند . 
  • مرحله پنجم : در این مرحله کلیه محاسبات انجام می شود . در این مرحله مبلغ مورد محاسبه از مبلغی که به صورت ماهیانه در طی مدت قرارداد به حساب بیمه تامین اجتماعی شعبه مربوطه ارسال کرده اید کسر خواهد شد. 
  • مرحله ششم : صدور مفاصا حساب بیمه برای قرارداد از سوی اداره بیمه تامین اجتماعی رایگان نیست و شما باید هزینه ای را بابت آن پرداخت نمایید. ما به التفاوتی باقی مانده است که پس از دریافت و انجام امور برگه مفاصا حساب برای شما به راحتی صادر خواهد شد. 

 

ارسال نظر

ایلیا حساب
پاسخ در سریع ترین زمان
ایلیا حساب
خوش آمدید
چطور میتونم کمکتون کنم؟
10:16
با ما در واتساپ صحبت کنید